bröllopsfoto på grova skor och träskor i sandalmodell, med en rosa liten brudbukett mellan
Foto: Görel RM

Drop-in dop & vigslar

Gått i giftastankar, men det har inte blivit av? Ung eller gammal, och längtar efter att bli döpt? Det senaste åren har många skjutit på både bröllop och dop - men här har ni chansen! I juli erbjuder pastoratet ett enkelt sätt att fira!

FÅRÖ 3 juli 2024

Drop- in – hur går det till?

Så roligt att ni funderar på dop eller bröllop! Kl 14-18 välkomnar Fårö kyrka er till vigslar och dop!
Man kan komma helt utan anmälan på drop-in, men ni får gärna höra av er innan, så vi kan tilldela er en tid för att undvika trängsel och se till att tårtan räcker. Ni kan fylla i formuläret nedan, eller ringa 0498-22 27 00.
Ni behöver bara komma - allt är förberett, med smyckad kyrka och glada präster och musiker. Ni bestämmer hur många som ska vara med. Det är lika fint att vara bara brudparet/dopfamiljen, som att ta med så många som som ni vill.

När ni kommer till Fårö kyrka, så går ni till församlingshuset (snett bakom informationscentrum och kyrkan). Där anmäler ni er och får fylla i en blankett.

VIGSEL

Hindersprövning - Ni visar upp ert hindersintyg (beställ från Skatteverket i god tid HÄR) .
ID - Ni visar upp giltiga ID (körkort, pass, ID-kort).
Medlem - Minst en av er är medlemmar i Svenska kyrkan.
Ring - Ni har med er minst en ring av valfri metall/legering.
Vittnen: När man gifter sig, så bevittnar alltid två personer utöver präst och brudpar vigseln. Ni kan antingen ha med er vittnen (valfria personer över 18 år) eller så agerar någon av den övriga personalen i kyrkan gärna vittnen.
Gäster: Ni väljer själva om ni vill ha gäster med er eller inte. Det finns gott om plats i kyrkan, men det är också fint att "bara vara ni två".
Fira – vi bjuder på kaffe & tårta efteråt, eller om man hellre vill ha en skål i alkoholfritt bubbel på kyrkbacken för att fira vidare på egen hand. På Fårö finns många trevliga restauranger om man vill äta en middag – boka gärna bord i förväg.

Ni kommer att bli tilldelade en präst och en musiker. På plats finns flera präster  och musiker. Är det många par/dopbarn kan ni komma att få vänta en stund, men alla får ett enkelt personligt samtal med prästen innan vigseln. Ni kommer att prata om vilka ni är som par, och ert liv tillsammans. Varför just ni vill gifta er helt enkelt!
Under samtalet bestämmer ni också psalmer (se förslag i rutan längre ner).
Ni väljer om ni vill gifta er inne i kyrkan, på kyrkbacken eller i den lummiga trädgården.
Hur själva vigselakten går till, kan ni läsa mer här (länk till vigselagenda).
Och mer om vigsel & bröllop här
Det finns möjlighet att låna Fårös brudkrona (se bild nedan), vi hjälper till att fästa den. Önskar ni två kronor, hör av er innan.

DOP

ID – vi behöver se föräldrarnas legitimation om den som vill döpas är under 18 år, eller dopkandidatens eget ID.
Tillsammans med prästen pratar ni lite om varför ni valt att döpa ert barn/du vill döpa dig. Människor döps i alla åldrar - det är aldrig för sent! Ni väljer ut psalmer och texter tillsammans med prästen.
Är personen som döps under 18 år, så får man gärna, om man vill, ha någon fadder med sig.
Du kan också läsa mer om dopet här.
Klädsel: VI har några dopklänningar på plats som passar barn upp till 1 år, samt vit kåpa för ungdom/vuxen - men det går lika bra att döpas i kläder man själv känner sig fin och bekväm i!

Efter dopet/vigseln bjuder vi på bubbel, kaffe och tårta i trädgården eller församlingshemmet.
Vi erbjuder enkel fotografering (bilderna skickas via dropbox eller liknande tjänst nån dag senare).
Vill ni själva koppla upp er och livesända vigseln/dopet så går det bra, ta med egen utrustning.

Det är helt gratis att gifta sig och att döpas!

Foto: Görel Robsarve Malmros

DROP-IN PÅ FÅRÖ Om ni vill kan ni sända in uppgifterna i förväg, så ligger papperna redo. Men det går lika bra att bara komma!

Foto: Visby stift

MUSIK

I både dop- och vigselgudstjänsterna spelas psalmer och annan musik om man vill.
Musikerna Marie Sandell och Emelie Stolpe Marklund har satt samman en tipslista på musik som brukar vara uppskattad.

In/utgångsmusik vid vigsel

Gotländsk brudmarsch

Mendelssohns bröllopsmarsch

Bröllopsmarsch från Delsbo