Foto: Josefine Casteryd

Diakoni - socialt arbete

Diakoni är kyrkans sociala arbete. Det är ett av kyrkans viktigaste uppdrag: att möta människor i utsatta livssituationer.

Att ta emot diakonal hjälp

Norra Gotlands pastorat tror på människans egna inre läkande krafter och möjligheter till personlig utveckling.

Samtal

Du kan samtala om andliga funderingar eller privata svårigheter och glädjeämnen som påverkar livet.

Stödjande

En diakon kan följa med till socialtjänsten, arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller läkare m.m. och stötta, ta anteckningar, hjälpa till att ställa frågor. Det kan också handla om att fylla i blanketter från myndigheter eller ge vägledning vid ekonomiska svårigheter.

Förebyggande

Genom gruppverksamhet och samtal arbetar diakonerna och de diakonala frivilliga förebyggande för en bättre framtid för alla.

Du kan vända dig till kyrkan oavsett om du tillhör Svenska kyrkan eller inte och oavsett vilken livsåskådning eller trosuppfattning du har.

Diakoner och präster har tystnadsplikt och för inga journaler. Det är kostnadsfritt.

Så vad gör en diakon?

Ordet diakoni kan översättas med "tjänare". Förebilden och kraftkällan är Jesus. En diakon står på den svages sida. Man skulle kunna säga att diakonen stödjer de människor som av egen kraft har svårt att göra sin röst hörd. En diakon skapar kontakt med och mellan människor.  Utgångspunkten är individens behov.

Ordet diakoni kan översättas med "tjänare". Förebilden och kraftkällan är Jesus. En diakon står på den svages sida. Man skulle kunna säga att diakonen stödjer de människor som av egen kraft har svårt att göra sin röst hörd. En diakon skapar kontakt med och mellan människor. Utgångspunkten är individens behov.

Bidra till diakonin

Vill du ge ett bidrag till diakonal verksamhet på Norra Gotland?  Swish 123 029 78 20    Bankgiro 8480-6  944 940 727-0

Diakoner

Malin Martis