Till innehållet Till undermeny
Husby-Ärlinghundra kyrka, Norrsunda kyrka, Skepptuna kyrka och Valsta kyrka

Svenska kyrkan, Märsta pastorat

Husby Ärlinghundra, Valsta, Norrsunda och Skepptuna. Fyra församlingar med historia. Med sju medeltida kyrkor, två moderna och Hjärtats kapell på Arlanda blickar vi mot framtiden. Hoppas att du hittar det du söker. Välkommen!

Allhelgonahelgen 2024

Allhelgonahelgen inbjuder till stillhet, ljus, gemenskap, sorg och samhörighet. Vi minns, ber och tänder ljus för nära och kära.

Jobba i Märsta pastorat

Här hittar du aktuella platsannonser eller kan göra en spontanansökan.

Sigtuna kommun samverkar med Svenska kyrkan om trygghetspunkter

Sigtuna kommun utökar antalet trygghetspunkter till 15 stycken. Förutom de fyra som redan finns tillkommer elva nya. Men de nya är inte i kommunens egna lokaler – utan i kyrkor.

Hur skapar vi ett tryggare Valsta ?

Föreläsningar om vår gemensamma närmiljö.

Barnteater: ”Törnrosa”

Barnteater söndag 10 november 13.00. Teater Tummeliten spelar ”Törnrosa” för barn 3-7 år i vuxens sällskap.

Du behövs - gör skillnad på riktigt

Vi söker volontärer till Valsta församling.

Sorgegrupp

För dig som förlorat någon finns en samtalsgrupp där du får möjlighet att dela tankar och erfarenheter med andra i liknande situation.

Kulturafton med Anna Kåver: Med livet i behåll

Rosersbergs bibliotek Tisdag 19 november 19.00-20.30

Hantering av personuppgifter

Svenska kyrkan, Märsta pastorat månar om den personliga integriteten.

Vad söker du?

Välkommen att höra av dig eller göra ett besök på pastorsexpeditionen.

Soppluncher, mat och café

Varje vecka serverar kyrkan ca 180 portioner soppa runt om i våra olika församlingshem. Du kan också vara med och laga mat! Välkommen till bords!

Barn och ungdom

Öppen förskola, JuMix, bokklubb, ungdomskvällar...

Musik och kultur

Barnteater eller orgelkonsert? Eller finna glädjen i att sjunga i kör? Kanske låna en bok? Eller lyssna till ett föredrag? Se en utställning eller skapa själv? Här hittar du information om musik- och kulturlivet i Märsta pastorat.

Vuxet växande

Möjligheter till lärande, fördjupning, funderingar och tankeutbyte.

Kyrkor och lokaler i pastoratet

Svenska kyrkan, Märsta pastorat, består av fyra församlingar med sammanlagt nio kyrkor och ett kapell. Alla kyrkor är unika på sitt sätt, oavsett om de är byggda på medeltiden eller i slutet av 1900-talet.

Gudstjänstliv året om

I Svenska kyrkan Märsta pastorat firas en rad gudstjänster varje vecka. Du hittar information om dem i kalendern på hemsidan, i gratisappen Kyrkguiden, på anslagstavlor och i e-nyhetsbrevet!

Kyrkan i ditt liv

Kyrkan finns alltid här för dig. I glädje och sorg. I vardag och fest. För enskildhet och gemenskap.

Kyrkan i samhället

Det finns alltid de som inte riktigt tar plats. De som inte har råd, inte kan språket eller bara är för gamla eller sjuka för att orka. Svenska kyrkan Märsta pastorat vill ge alla människor plats.

Suomenkielinen toiminta Valstassa / Verksamhet på finska

Suomenkielinen toiminta Valstassa (Verksamhet på finska i Valsta församling) Knuten on avoin toimintakeskus Valstan kirkon alakerrassa.

Prästgårdens catering

Vad vill du bjuda på?

Skepptuna prästgård

Välkommen till Skepptuna prästgård! Plats för läger, konferens, möten, kurser, retreater, högtidsdagar och familjemiddagar.