En man knäpper sina händer över bilratten.
Foto: Alex&Martin/IKON

Diakoni, samtal och stöd

Diakoni kan beskrivas som den kristna tron uttryckt i praktisk handling. Det är kyrkans sociala uppdrag att genom delaktighet, respekt och ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer.

I vårt samhälle finns det många människor som har det svårt. En del saknar inkomst och bostad, andra är ensamma och utan socialt nätverk. Många äldre isolerar sig när de förlorar sin livskamrat och det är inte ovanligt att barnfamiljer lever precis på marginalerna.

Märsta pastorat arbetar brett med att göra evangeliet levande genom att visa på Guds kärlek i allt vi gör. Genom att se människor och deras behov kan vi tillsammans försöka göra deras liv mer helt.

en framsträckt hand

Maträtten

I vårt samhälle finns människor som har svårt att få mat på bordet. Svenska kyrkan Märsta pastorat har fått möjlighet att göra något åt detta, i samarbete lokala handlare, m.fl.

Själavårdssamtal

Livet är fyllt av både lycka och motgångar. Ibland kan det vara bra att få prata med någon utomstående om det som hjärtat bär på. I Svenska kyrkan i Märsta tar alla våra präster gärna emot för ett samtal.

Någon tar soppa ur en stor kastrull.

Soppluncher, mat och café

Varje vecka serverar kyrkan ca 180 portioner soppa runt om i våra olika församlingshem. Du kan också vara med och laga mat! Välkommen till bords!

Jourhavande präst

Ibland blir livet tyngre än vanligt. Då kan det vara bra att få prata med någon. Därför finns tjänsten jourhavande präst.

Allt vad ni vill att människorna skall göra mot er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Jesus i Matt 7:12

Lena Väfors Silfverberg (Migrationsverkets förvar)

Svenska kyrkan, Märsta pastorat

Diakon

Mer om Lena Väfors Silfverberg (Migrationsverkets förvar)

Lena Väfors Silfverberg, Diakon i Märsta pastorat nås säkrast på 072-203 69 62 under telefontiden på tisdagar kl 10-12, då du kan boka in en tid för ett stödsamtal och för att ansöka om ett medlemskap i Maträtten m.m.

Klicka på knappen om du behöver lämna sidan snabbt. Då hamnar du på Google istället.

Läs mer om lämna-knappen.