Kyrkor och lokaler i pastoratet

Svenska kyrkan, Märsta pastorat, består av fyra församlingar med sammanlagt nio kyrkor och ett kapell. Alla kyrkor är unika på sitt sätt, oavsett om de är byggda på medeltiden eller i slutet av 1900-talet.

Husby-Ärlinghundra kyrka

Husby-Ärlinghundra kyrka en av Uppsala stifts fyra östtornskyrkor, det vill säga att tornet står i öster över altaret och koret.

Odensala kyrka

En av landets förnämsta Albertus Pictor-kyrkor.

Märsta kyrka

Märsta kyrka ligger lummigt inbäddad i ett av Märstas äldsta villaområden. Kyrkan ligger på Ängsvägen 13, alldeles nära Märsta centrum.

Valsta kyrka

Den yngsta av pastoratets kyrkor, bara 40 år gammal.

Norrsunda kyrka

Norrsunda kyrka ligger i en riktigt gammal kulturbygd.

Skånela kyrka

En medeltida östtornskyrka från 1100-talet.

En kyrka i sten och rött tegel. Gravstenar på en grön gräsmatta.

Skepptuna kyrka

Ingen mindre än Uppsala domkyrka har fått stå modell för Skepptuna kyrka.

Lunda kyrka

Lunda kyrka ligger i Lunda socken, som var en viktig ort i det gamla Attundaland.

Vidbo kyrka

Vidbo kyrka byggdes troligtvis i början av 1200-talet men kristet folk har funnits här sedan 1000-talet.

Församlingsgården Rosersberg

En samlingsplats mitt i stationssamhället.

Hjärtats kapell på Arlanda flygplats

Svenska kyrkan finns mitt i flygplatsens brus och buller.

Ceremonilokalen

Neutral lokal för begravningar.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva