Foto: Nina Jacobsson

Minnesstund

Efter begravningsceremonin eller begravningsgudstjänsten är det vanligt att anhöriga och vänner samlas för att hedra och minnas den bortgångne. Det brukar kallas för minnesstund. Ofta är det så att man träffas och äter eller dricker kaffe tillsammans.

Inbjudan till minnesstunden kan göras via dödsannonsen, muntligt eller genom att man skickar ut inbjudningar.
Minnesstunden kan hållas i hemmet, på en restaurang, i någon av kyrkans församlingsgårdar, eller på någon annan plats som känns bra för anhöriga.
Här kan du läsa om de lokaler i Luleå domkyrkoförsamling som används för minnesstunder.
Ta gärna med ett foto eller något annat som är personligt till minnesstunden. Det är fint om det kan få bli just en stund då man plockar fram minnen om den man förlorat. Det är vanligt att läsa minnestelegram och sjunga något tillsammans.
När man planerar minnesstunden kan det vara bra att fundera på om man behöver hjälp av någon som kan stå för värdskapet, någon som exempelvis hälsar gästerna välkomna till bords och läser upp minnestelegram.