Att arbeta i Svenska kyrkan

Landskrona församling har över 16 000 medlemmar, 7 kyrkor, 2 kapell och 8 olika begravningsplatser. Att jobba här innebär oftast arbete med människor på olika sätt.

Profilyrken

Bli präst En viktig uppgift för en präst är att inspirera andra att växa i tro. För att bli präst behöver du ha en magisterexamen i teologi och en pastoralteologisk utbildning.

Bli församlingspedagog Vill du arbeta med barn, unga och familjer? Gillar du att tala om både livets mening och skoskav? För att bli församlingspedagog behöver du en lärarexamen och en pastoralteologisk utbildning.

Bli diakon Diakonen ansvarar för kyrkans sociala arbete. För att bli diakon krävs bland annat en grundutbildning på högskolenivå och en pastoralteologisk utbildning.

Bli kyrkomusiker Som kyrkomusiker har du en särskild uppgift i att lyfta fram musikens roll i kyrkan. Du behöver en musikalisk utbildning från folkhögskola eller högskola/musikhögskola och en pastoralteologisk utbildning.

DET FINNS MÅNGA OLIKA YRKEN INOM SVENSKA KYRKAN

Det finns givetvis många fler typer av tjänster och medarbetare än profilyrkena med mycket varierande kompetenser. Det kan handla om personal som ska arbeta på kyrkogårdar, sekreterare, kommunikatörer och ekonomer. Svenska kyrkan bedriver en kvalificerad och mångskiftande verksamhet och lockar som arbetsplats människor med olika bakgrund.

Hitta församlingens lediga tjänster här

Lediga tjänster

Just nu har vi inga lediga tjänster, men du kan alltid lämna en spontanansökan i formulären nedanför.

Om Landskrona

Landskrona är en attraktiv stad att bo och verka i. Läs mer om staden och vad den har att erbjuda på landskrona.se.