Kyrkor och kapell

Svenska kyrkan är en av Sveriges största kulturbärare. Här hittar du alla kyrkor och kapell som ingår i Landskrona församling.

Borstahusens kapell

Borstahusens kapell ligger i det lilla fiskeläget Borstahusen, strax norr om Landskrona.

Härslövs kyrka

Denna vackra kyrka från 1100-talet, är bland de äldsta av Skåne många romanska stenkyrkor.

Kapell Ankaret

Ett litet och rofyllt andaktsrum.

Ottarps kyrka

Ottarps kyrka ligger idylliskt i Råå-åns dalgång. På andra sidan vägen, mittemot kyrkan, ligger prästgården från 1658.

S:t Ibbs kyrka

Att Ven är en underbar ö som man gärna återvänder till är det många som upptäckt.

S:t Jakobs kapell

S:t Jakobs kapell finns i samma byggnad som S:t Johannes kyrka och krematoriet. Kapellet fungerar som begravningskapell - både för begravningar i Svenska kyrkans ordning och borgerliga begravningar.

S:t Johannes kyrka

S:t Johannes kyrka, invigd 1961, är verkligen ett "barn av sin tid".

SANCTI JOHANNIS BAPTISTAE

Ladda ner skriften om Landskronas första stadskyrka.  I Stadsparken i Landskrona ligger Gamla kyrkans grund. Detta är platsen där stadens gamla kyrka låg innan den revs på 1700-talet. Rivningen som skedde i samband med det pågående fortifikationsarbetet utfördes så minutiöst att i stort sett inget lämnades kvar.

Sofia Albertina kyrka

Sofia Albertina kyrka är församlingens största kyrka - en kyrka som mest påminner om en mindre katedral och som är belägen i en vacker parkmiljö strax intill Landskronas stadshus.

Säby kyrka

"Gån in i Herrans portar med tackande, uti hans gårdar med lovande, tacker honom, lover hans namn”.

Vadensjö kyrka

Vadensjö kyrka är högt belägen med vidunderlig utsikt över det skånska jordbrukslandskapet.