Foto: Jonas Dahlin

S:t Johannes kyrka

S:t Johannes kyrka, invigd 1961, är verkligen ett "barn av sin tid".

Mörkrött tegel, kvadratisk stram enkelhet och med sparsam utsmyckning. Här firas de välbesökta Johannesmässorna.

S:t Johannes kyrka ligger i samma byggnad som krematoriet på kyrkogården i Landskrona. Redan 1933 väcktes frågan om ett krematorium i Landskrona, men det skulle dröja ända till 1961 innan det förverkligades. Anläggningen är ritad av domkyrkoarkitekt Eiler Graebe.

I byggnaden finns ett kyrkrum och ett mindre kapell för begravningar - S.t Jakobs kapell.  Att ha både kyrka och krematorium i samma byggnad var en för tiden ny och radikal tanke.

I S:t Johannes är väggarna klädda med mörkrött, mönsterfogat Helsingborgstegel. Utsmyckningen är sparsam och stram.

Intill huvudingången finns ett enkelt samlingsrum där Stephan Sindings marmorskulptur Nocturne står.

S:t Johannes kyrka ligger på Landskrona kyrkogård. Vid huvudingången står ett stort fristående kors och den öppna klockställningen med två klockor.

ÖPPETTIDER FÖR KYRKAN

Kyrkan håller öppet vid gudstjänster och vid överenskommelse. Vänlig kontakta vår expedition på 0418 -574 00 om du önskar besöka kyrkan utanför gudstjänsterna.

VIRITUELLT KYRKOBESÖK

Ska du planera dop, vigsel eller begravning? Eller är du bara nyfiken på hur kyrkan ser ut inuti?

Här kan få ett smakprov på hur kyrkan ser ut. Längst upp i fönstret som öppnar sig väljer du vilken eller vilka kyrkor du vill bekanta dig med.

HITTA HIT

Adress: Kapellvägen 22, Landskrona
Kollektivtrafik: Stadsbuss 5 stannar på hållplats Kapellvägen ca. 2 minuter gångväg från kyrkan.

Praktisk information om kyrkan

Plats i kyrkbänkarna: 72 sittplatser
Möjlighet till utsmyckning: Nej
Tillgänglighetsanpassning:  god
Toaletter: 1 (handikapp)
Utrymme omklädning, förberedelse:  ja
Utrymme för instrument eller liknande framför altarringen:  ja
Instrument i kyrkan:  orgel och piano
Ljudanläggning: ja

Guidad tur i kyrkan?

Det finns möjlighet att gå guidade turer i alla våra kyrkor året runt. Bokningsförfrågan sker via vårt bokningsformulär.

Barn och familj

I församlingen har vi många mötesplatser för barn och föräldrar. Det finns öppna grupper där du själv väljer vilka tillfällen du kan komma och även grupper som kräver anmälan.

Musik och kultur

Här hittar du alla våra konserter och kulturprogram.

Nyfiken på vad som händer i våra kyrkor och kapell? Klicka här!