Kyrkogårdarna

Skogskyrkogården

Uppe på Fontinberget, intill motionspår och skogsstigar, ligger Skogskyrkogården - den största och nyaste begravningsplatsen i Kungälv.

Sankt Halvards kyrkogård i Ytterby

Sankt Halvards kyrkogård

Ytterby gamla kyrka kom till under 1100-talet. Den var Ytterbys kyrka fram till 1870 då den nuvarande kyrkan byggdes. I dag är kyrkan en ruin omgiven av Sankt Halvards kyrkogård.

Ytterby kyrkogård

Ytterby nya kyrka byggdes år 1870 vid det nya stationssamhället och då anlades också kyrkogården. I dag är platsen ett rofullt område mellan kyrkan och Ytterby centrum.

Gamla kyrkogården

Kungälvs gamla kyrkogård i Fontin är stadens äldsta bevarade begravningsplats. Här gjordes de första gravsättningarna under 1500-talet. Kyrkogården kom sedan mer allmänt i bruk under 1600-talet.

Västra kyrkogården

Västra kyrkogården togs i bruk 1864, på en plats som i dag är mitt i stan, vid Nytorget i Kungälv. Kyrkogården är gammal, men har fått en ny askgravlund.

Kontakta Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen har kontor vid Skogskyrkogården i Kungälv. Välkommen att kontakta oss för visning av gravplats, beställning av gravskötsel eller andra frågor som rör våra kyrkogårdar.

Telefon: Expedition 0303-37 70 50 mån-tor 10-12, 13-15, fre 10-12.

Besöksadress: Dämmevägen 14 i Kungälv

Postadress: Box 344, 442 10 Kungälv