Nu seglar Magnus Haglund vidare

Engagemang och passion är två ord som beskriver Magnus Haglund. När han berättar om församlingen i Kastalakyrkan, konfirmandgrupperna och sitt arbete mot antisemitism – då fylls blick och röst av glöd. Nu har han lämnat församlingen och börjar nytt jobb på Orust.

Kyrkan viktig del av människors liv

Svenska kyrkan i hela landet har 2023 det lägsta antalet utträden på många år. Och samma trend gäller i Kungälv-Ytterby. De färska statistiksiffrorna visar på att kyrkan spelar en viktig roll för dem som bor här - inte minst för barn, ungdomar och körsångare.

Följ renoveringen av Kungälvs kyrka

I början av januari 2023 stängdes Kungälvs kyrka. Under en lång tid pågick renovering av kyrkans takmålningar. Här kan du ta del av det arbetet, där text, foto och film ger glimtar från det som skett.

Tack för de här åren, Catarina

Har du och dina barn varit på öppna förskolan i Ytterby församlingshem? Då har du träffat Catarina Andersson, som i snart sju år varit fritidsledare i församlingen. Nu summerar hon alla sångstunder, utflykter och goda samtal – och går vidare till nytt jobb i en grannförsamling.

150-åringen blev rejält firad!

I advent 2023 var det 150 år sedan Ytterby kyrka invigdes. Det firades första helgen i december, med gospelmusik, föreläsningar, fotoutställning, gudstjänst och en hel del annat.

Tack för den här tiden, Gabriel!

Skrattet, smilgroparna och vänlig glimt i ögonen – det är första intrycket av Gabriel Bengtsson. Kombinationen av värme och teologisk trygghet har präglat hans nio år i Ytterby kyrka. Nu går han vidare till en annan prästtjänst och avtackades den 13 augusti.

Nu är kyrkbänkarna fyllda igen

Fler gudstjänster – och fler besökare. Statistiken för år 2022 är klar och visar tydligt att människorna har hittat tillbaka till kyrkan efter pandemin. – Fantastiskt skönt att vi kan fira gudstjänster och bedriva verksamhet under normala omständigheter igen, säger kyrkoherde Mikael Isacson.