Kontakten

Ibland hamnar vi i situationer som vi kanske trodde var omöjliga för oss att hamna i. Ensamhet, utanförskap, missbruk, psykisk ohälsa, ekonomisk kris kan prägla våra liv. Kontakten vill vara en plats där det är tillåtet att få vara som man är, och en plats för gemenskap. Vill du stödja Kontakten - swisha ditt bidrag till 1233735545.

Öppettider:
Måndag, onsdag, fredag kl 9.00-13.00. Fika och lunch (från 11.30 för 10 kr).
Lördag kl 11.00-13.00. Kaffe, smörgås med mera.

OBS! Öppettiderna kan ändras vid helger och semestrar.

Kontakten finns sedan oktober 2020 i lokaler på Torggatan 5 i centrala Kungälv. Kontakten drivs av föreningen Hela Människan Kungälv - där Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan, Pingstkyrkan samarbetar med Kungälvs kommun och Kungälvsbostäder. Kontaktens verksamhet är en del i Hela människan Sverige
Hela människan Sverige bidrog med pengar till kök, möbler och hantverkskostnader. Det kommunala bostadbolaget Kungälvsbostäder äger fastigheten och ställer upp med hyran.
På cirka 150 kvadratmeter finns kök och rymliga ytor för sittande matgäster.
De gamla lokalerna i andra änden av huset, har blivit plats för tillagning av maten, utdelning av matkassar och förvaring av skänkta livsmedel.
- För våra ideella medarbetare är det också en bra lösning, där det blir olika lag som tar hand om servering respektive tillagning, säger föreståndaren Lennart Åkerlund.
De nya lokalerna hade stått på önskelistan en längre tid och kan också göra det möjligt med fler aktiviteter. Bland annat sker träffar med musik och föreläsningar på måndagskvällar under vårterminen 2023.

Kontaktuppgifter:

Lennart Åkerlund, föreståndare, 0303-37 70 27
Läs mer på: helamanniskan.se/kungalv

Mötesplats, mat och gemenskap

Kontakten är kyrkornas gemensamma sociala verksamhet i Kungälv. Mat och gemenskap tre dagar i veckan ger utsatta människor en fast punkt.

Vill du bidra med händer och hjärta?

När människor ger av sin tid och engagemang växer gemenskapen. Vi är många som gör ideella insatser på olika sätt i Kungälv-Ytterby församling. Kanske vill du bli en av dem?