Någon häller upp kaffe från en blommig termos till någon som håller fram sin kopp.
Foto: Nadine Minner /Ikon

Gemenskapsträffar

De olika kyrkorna i Kumla turas om att anordna gemenskapsträffar på torsdagar. Det bjuds på intressanta och underhållande program tillsammans med en välsmakande kopp kaffe och god gemenskap.

Gemenskapsträffarna anordnas varje torsdag kl. 14.00 men platserna varierar. De olika kyrkorna turas om att vara värd för programmet.

Svenska kyrkan i Kumlas gemenskapsträffar är vanligtvis på Kvarngården men kan också vara i Kumla församlingshem emellanåt.

För att se hur programmet ser ut besök kalendariet eller se om aktuellt program finns publicerat nedan.

Det är Kyrkorna i Kumla i samverkan som tillsammans med RPG, Bilda och Sensus arrangerar gemenskapsträffarna.

Hösten 2024

29 augusti

i Johanneskyrkan.
”Mina andliga mödrar”. Pastor Lasse Vallmoss berättar om viktiga kvinnliga förebilder han har mött.

5 september

i Pingstkyrkan.
”Barnmissionen”. Kjell och Gunilla Lindstedt, Välkända programledare, sångare och musiker på Kanal 10. Country till gospel, psalmer och egna sånger.

12 september

i Fylstakyrkan.
Sång och musik med Opphemstrion.

19 september

på Kvarngården (Sv. kyrkan)
Wivianne Högman berättar om Riseberga kloster och nunnornas liv.

26 september

i Johanneskyrkan.
”Vad livet har lärt oss”. Bengt och Inger Isacson från Stora Mellösa sjunger och berättar.

3 oktober

i Pingstkyrkan.
”Floristverkstad” med Oliver Saade, Floret Design.

10 oktober

i Fylstakyrkan.
”Några smålänningar – tankar, dikter och sånger”. Roland Freed berättar.

17 oktober

på Kvarngården (Sv. kyrkan)
”Nu ska vi sjunga”. Gunnel och Staffan Åkerlund berättar om Alice Tegnér och sjunger hennes sånger.

24 oktober

i Johanneskyrkan.
”Våra favoritsånger”. Kristinakören under ledning av Marie Brix Schou, Lindesberg.

31 oktober

i Pingstkyrkan.
”Livet och evighets-perspektivet”. Tore Käll sjunger, spelar och kåserar.

7 november

i Fylstakyrkan.
”Livet innanför murarna på Kumlaanstalten” med fängelsepastor Irma Janzon. Sång av Berthil Jakobsson.

14 november

på Kvarngården (Sv. kyrkan)
”Musikens mötesplatser”. Ida Blomqvist berättar och sjunger om möten med kvinnor från barndomens Gotland där musik-traditionen spridits via kyrkokör, bygdegård och Britt-Maries damfrisering.

21 november

i Johanneskyrkan.
”Anekdoter och berättelse från ‘gamla’ Kumla”. Anders Svärd, tidigare lokalpolitiker i Kumla och Riksdagsledamot.

28 november

i Pingstkyrkan.
Holger Strandgren & Karl-Erik Nilsson bjuder på country och Elvisgospel.

5 december

i Fylstakyrkan.
”Mer än tomtar och glögg – om julens djupare innebörd”. med Daniel Röjås. Sång av Eleonor Olaison.

12 december

på Kvarngården. (Sv. kyrkan)
”Nu kommer julens högtid snart”. Programmet går i julens tecken och kören ”Till Glädje” medverkar med sång.