Packa babypaket för de minsta

Är du sugen på att göra en insats? Vi tillverkar och packar s.k. babybaket som vi skickar via organisationen Human Bridge till katastrofområden och flyktingläger. Enkla paket som vi vet hjälper de allra minsta att få en bättre förutsättning för överlevnad än de annars skulle haft.

En filt. Några tygblöjor. Kläder, tvål och tvättlappar. Så enkelt kan det vara att rädda liv. I länder världen över föder många kvinnor sina barn i hemmen. Ofta ensamma, långt från medicinsk hjälp och med stor risk för att mamman eller barnet inte överlever.

Det handlar om att tillverka så kallade babypaket – ett start kit till nyfödda. Ett paket som genom åren visat sig vara ett effektivt medel för att öka överlevnadsfrekvensen för spädbarn.

En som vet mer är läraren Jenny Kraftling som sysslat med praktiskt bistånd i många år.
– Vi har det så otroligt bra på många sätt i Sverige. Mat, en sovplats och rent vatten är något många av oss tar för givet. Barnadödlighet är inte heller en stor fråga här. Men så är det inte överallt. I alltför många länder är graviditet och barnafödande förknippat med stor risk, säger Jenny.

Paketen som består av bl.a. en filt, klädesplagg och några tygblöjor, ser till att det nyfödda barnet hålls varmt och rent.  Men paketen har också ett vidare syfte. Att långsiktigt verka för att förändra synen på kvinnors rätt att få bestämma själva. Berättiga kvinnornas val att få föda medicinskt säkert.
– I många länder är kulturen sådan att mannen anses vara familjens överhuvud. Det innebär att han bestämmer huruvida kvinnan ska få gå till sjukhuset eller inte. Genom att dela ut babypaket till de nyfödda som föds på klinik, har det visat sig att männen blir mer positivt inställda och i fler fall låter kvinnan få gå och föda sitt barn under medicinskt säkrare omständigheter. Paketets innehåll är så värdefullt att det i många fall kan motsvara en fattig jordbrukares årslön, berättar Jenny.

Sammanfattningsvis distribueras babypakten i två kategorier. Den ena som ren katastrofinsats i akuta lägen – t ex genom att de delas ut på förlossningskliniker i flyktingläger.
– Om man inte upplevt det kan man knappast ta in känslan av att som nybliven mamma vara tvungen att svepa in sitt barn i tidningspapper för att inget annat finns tillhands. Det vill vi motverka, säger Jenny.
I den andra kategorin handlar det om att stärka både kvinnan och barnets roll i samhället.

Något som ligger helt i linje med vad Svenska kyrkan står för. Som kyrka vill vi bidra till att människor ska få ett värdigt liv. Här finns ett helt gäng fantastiska volontärer som gärna stickar, syr och packar.

Om du vill hjälpa till finns det plats för fler!

Här kan du läsa en artikel som publicerades i Sydnärkenytt 20 april 2015

Här kan du läsa en artikel som publicerades i Sydnärkenytt 31 januari 2017