En kvinna bär en liten flicka som klappar händerna.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Drop-in-dop i våra kyrkor

Vid flera tillfällen under året ordnar Svenska kyrkan Hägersten drop-in-dop. Kom som ni är – själva eller med nära och kära. Drop-in-dop är både vackert och enkelt. Hitta kommande drop-in-dop här.

Hitta nästa drop-in-dop

26/4 Dopfest – vuxendop

Vi vill fira dig som valde dopet i vuxen ålder!

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

18/5 Drop-in-dop & vigsel i Uppenbarelsekyrkan

På pingstafton lördag 18 maj, från kl. 10.00 till 16.00, är det både drop-in-dop och drop-in-vigsel i Uppenbarelsekyrkan. Välkommen till en vacker stund. Här kan du läsa vad som är bra att känna till innan du/ni kommer.

Välkommen till drop-in-dop i våra kyrkor

Vi förbereder festen, kokar kaffet och dukar borden. Att döpas kan därmed vara så enkelt som att enbart ta sig till kyrkan.

Det är bara att dyka upp. Här står präst, musiker, vaktmästare med flera till ert förfogande och ser fram emot att fira dagen med er.

Bra att veta:

• Dopet har ingen åldersgräns – unga och gamla i alla åldrar kan döpas.
  • Personer under 18 år behöver samtliga vårdnadshavares tillstånd.
  • Dopdräkt finns att låna till både barn och vuxna för den som vill. Det går också bra att döpas i sina vanliga kläder.
  • Eventuella faddrar behöver vara döpta – de kan självklart också döpas i samband med drop-in-dopet.

Drop-in-dop – kärleksfullt och enkelt.

Dopet är en gåva – Kärlek, tillit, tacksamhet, fest och glädje

En vattendroppe.
Foto: Illustratör Susanne Engman
  • Dopet är livets första fest för den som är nyfödd, men är lika fint för den som döps som ett lite äldre barn, ungdom eller vuxen.
  • Dopet är en kärleksmanifestation. En påminnelse om att Gud är med oss genom hela livet. Det är en vacker rit som hämtar kraft ur vår långa doptradition.
  • Dopet är en gåva från Gud, gratis och utan krav. I kyrkan kallar vi det för ett sakrament, en helig handling, där vi tror att Gud finns och verkar.
  • Dopets vatten och rit är det synliga tecknet på löftet till alla människor att Gud är med oss och älskar oss, vad som än händer oss i livet.
  • Dopet är en gåva som ges en gång till varje människa och gäller för hela livet, Gud tar inte bort sina löften. Gud tror och litar på dig.
  • Dopet är en väg in till din församling, till Svenska kyrkan och hela den världsvida kristna kyrkan.
  • Dopet är ett tillfälle för dig som väljer att döpa ditt barn att tacka för hen och be Gud om hjälp med det liv ni fått ansvar för.
  • Dopet kan också vara ett tillfälle för dig som är vuxen dopkandidat att tacka för det liv du har och den tillhörighet du får.
  • Dopet är fest och glädje!

Jag är med er alla dagar.

Jesus

Kommande drop-in-dop

Pingstafton lördag 18/5 kl. 10.00–15.00 –Uppenbarelsekyrkan (även drop-in-vigsel)
Lördag 7/9 kl. 10.00–15.00 – Kvarterskyrkan på kajen
Lördag 16/11 kl. 10.00–15.00 – Mälarhöjdens kyrka

Få hjälp att planera dopet

En bebis i dopklänning sover i någons famn. Ett barn klappar på bebisens huvud.

Så planerar du ett dop

Bra-att-veta kring dop i Svenska kyrkan Hägersten. Här kan du till exempel låna dopklänning och lokal för dopfika. Dopet innebär också att du blir medlem i Svenska kyrkan.

Välj musik till dopet

Musiken är ett viktigt inslag i alla gudstjänster i Svenska kyrkan Hägersten. Förutom psalmer kan du välja andra musik- eller sånginslag vid dopgudstjänsten.

En karaff med saft och några glasflaskor vatten står på ett bord.

Låna lokal för dopkalas

Du som är medlem och församlingsbo i Svenska kyrkan Hägersten kan utan kostnad låna lokal för dopkalas. Lokaler finns i alla fyra kyrkor och har anslutande kök.

Låna dopklänning

Varje kyrka i Svenska kyrkan Hägersten har ett antal dopklänningar/dopdräkter för mindre barn till utlåning. Kontakta respektive husvärd ifall du vill komma och titta på dräkterna.

Läs mer om dop

Vad innebär dopet?

Dopet är ett av kyrkans viktigaste sakrament. En av de heliga handlingarna. Men vad betyder det egentligen? Välkommen med alla dina frågor. Våra präster finns till för dig.

Om dop på Svenska kyrkans nationella sidor

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

Flera små glasänglar upphängda på spikar.

Dopgåva

Ofta vill familj och vänner visa sin glädje över dopet genom att ge en present till den som döps.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Vill du veta mer om kristen tro?

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Barn och familj i Svenska kyrkan Hägersten

Barn och familj

Välkommen till uppskattade mötesplatser för både barn och vårdnadshavare. Här kan barn leka med musik, sjunga i kör och dansa, bland mycket annat.