Därför ville 89-årige Nils döpa sig

En lördag i slutet av maj klev 89-årige Hägerstensbon Nils Lantz in i Uppenbarelsekyrkan och ville döpas. – Det var en stor och stark upplevelse, säger han.

Nils bor i nybyggd lägenhet på Personnevägen intill Västertorpshallen. Som utbildad civilingenjör inom byggbranschen har han bott både i Sverige och utomlands under sitt yrkesliv.

– Jag och min fru Barbro har varit gifta i 56 år och vi har tre barn. På 70-talet jobbade jag i Algeriet och hela familjen följde med. Från början skulle vi bara stanna under sex månader, men det blev nästan tre år. Det var en intressant period.

På 90-talet när barnen hade flyttat ut var Nils stationerad i Saudiarabien.

I Saudi bodde de inom en så kallad compound och rörelsefriheten för hans fru var mycket begränsad.

Nils är född 1930 och ursprungligen kommer han från Finland där hans pappa var svensk baptistpastor.

– Vi flyttade tillbaka till Sverige och Trosa under andra världskriget. Det var en svår tid i Finland och mina föräldrar vill att vi skulle få möjlighet att gå i skolan. Till Hägersten flyttade vi för 11 år sedan.

Nils Lantz tycker att dopet vid 89-års ålder var en stor och stark upplevelse.

Det har alltid varit mycket arbete för Nils och det tillsammans med att umgås med familjen har det inte varit tid över till så mycket annat.

– Arbetet och familjen har varit det viktigaste i mitt liv. När jag som 72-åring trappade ner säger min fru att jag började arbeta heltid. Senare i livet började vi spela golf. I sommar ska vi göra några kortare resor till Blekinge och västkusten.

Är du aktiv i kyrkan?
– Jag går relativt regelbundet i kyrkan och min fru sjöng tidigare i Sätrakören, och tidigare har hon bland annat sjungit i Uppenbarelsekyrkan.

När bestämde du dig för att döpa dig?
– Som baptist döps man som vuxen och mina syskon är döpta, men inte jag. Mina barn och barnbarn är alla döpta i Svenska kyrkan. Då tyckte jag att det var märkligt att inte jag var det. Som äldre har jag fått mer tid till att fundera över livet, och då har Gud kommit att betyda mer och mer.

Nils var en av sju personer som kom till kyrkan denna lördag för att utan föranmälan bli döpta.

Hur var det att döpa sig?
– Det var en stor och stark upplevelse. Prästen Yohanna var varm och tydlig och vid kaffet efteråt var det en härlig feststämning med alla par som gift sig och alla nydöpta med familjer. Jag kan verkligen rekommendera alla som vill slippa stora tillställningar att gifta sig eller att bli döpta vid ett drop-in-tillfälle.

Samma dag som Nils och de andra döptes – nästan samtliga vuxna – var det sex par som vigdes.

Formellt innebär dopet att man blir medlem i Svenska kyrkan. Svenska kyrkan Hägersten erbjuder drop-in-dop och drop-in-vigslar vid ett par tillfällen per år.

Passa på! Drop-in-dop i Uppenbarelsekyrkan

Välkommen till drop-in-dop

Här hittar du allt du behöver veta om drop-in-dop i Svenska kyrkan Hägersten. Se till exempel alla datum för drop-in-dop i våra kyrkor.

Boka dop i våra kyrkor i Hägersten

Boka dop

Välkommen till dop! Här kan du boka dop i våra kyrkor i Hägersten. Du kan boka online eller ringa till oss. Här hittar du också hjälp och inspiration kring att planera ditt dop.

Välkommen till dop

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.

Välkommen till dop i Hägersten

Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Här kan du boka dop online eller läsa mer om våra drop-in-dop.