En man och en kvinna i ytterkläder står utomhus. Mannen håller i en bebis.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Boka dop

Välkommen till dop! Här kan du boka dop i våra kyrkor i Hägersten. Du kan boka online eller ringa till oss. Här hittar du också hjälp och inspiration kring att planera ditt dop.

Att tänka på:

• Hör av dig om du inte får en bokningsbekräftelse från oss efter någon vecka (obs, kolla även skräpposten).
  • Har du gjort en bokning i en annan församling behöver du avboka den.

Boka dop via telefon

Ring 08-685 30 00, måndag–fredag kl. 09.00–12.00.
Hit kan du även vända dig om du har frågor kring online-bokningen.

Kommande drop-in-dop

Pingstafton lördag 18/5 kl. 10.00–15.00 –Uppenbarelsekyrkan (även drop-in-vigsel)
Lördag 7/9 kl. 10.00–15.00 – Kvarterskyrkan på kajen
Lördag 16/11 kl. 10.00–15.00 – Mälarhöjdens kyrka

Vill du boka lokal för dopkaffe?

Här ser du vilken församlingssal som generellt är möjlig att boka vid respektive doptid på lördagar. Obs! Avvikelser kan förekomma.

Uppenbarelsekyrkan
Dop kl. 11.00 – Lilla församlingssalen, max 50 personer
Dop kl. 12.30 – Stora församlingssalen, max 125 personer
Dop kl. 13.30 – Arken, max 30 personer

Mälarhöjdens kyrka
Dop kl. 11.00 – Församlingssalen, max 70 personer

Gröndals kyrka
Dop kl. 11.00 – Församlingssalen, max 40 personer
Dop kl. 13.00 – Församlingssalen, max 40 personer

Kvarterskyrkan på kajen
Dop kl. 11.00 – Caféet och kyrkorummet, max 70 personer
Dop kl. 14.00 – Caféet och kyrkorummet, max 70 personer

Du kan boka dop i följande kyrkor

Uppenbarelsekyrkan, Bäckvägen 34
Gröndals kyrka, Gröndalsvägen 61
Mälarhöjdens kyrka, Sporrgränd 1
Kvarterskyrkan på kajen, Sjövikskajen 36–42

Jag är med er alla dagar.

Jesus

Få hjälp att planera dopet

En bebis i dopklänning sover i någons famn. Ett barn klappar på bebisens huvud.

Så planerar du ett dop

Bra-att-veta kring dop i Svenska kyrkan Hägersten. Här kan du till exempel låna dopklänning och lokal för dopfika. Dopet innebär också att du blir medlem i Svenska kyrkan.

Välj musik till dopet

Musiken är ett viktigt inslag i alla gudstjänster i Svenska kyrkan Hägersten. Förutom psalmer kan du välja andra musik- eller sånginslag vid dopgudstjänsten.

En karaff med saft och några glasflaskor vatten står på ett bord.

Låna lokal för dopkalas

Du som är medlem och församlingsbo i Svenska kyrkan Hägersten kan utan kostnad låna lokal för dopkalas. Lokaler finns i alla fyra kyrkor och har anslutande kök.

Låna dopklänning

Varje kyrka i Svenska kyrkan Hägersten har ett antal dopklänningar/dopdräkter för mindre barn till utlåning. Kontakta respektive husvärd ifall du vill komma och titta på dräkterna.

Läs mer om dop

Vad innebär dopet?

Dopet är ett av kyrkans viktigaste sakrament. En av de heliga handlingarna. Men vad betyder det egentligen? Välkommen med alla dina frågor. Våra präster finns till för dig.

Om dop på Svenska kyrkans nationella sidor

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

Flera små glasänglar upphängda på spikar.

Dopgåva

Ofta vill familj och vänner visa sin glädje över dopet genom att ge en present till den som döps.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Vill du veta mer om kristen tro?

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Barn och familj i Svenska kyrkan Hägersten

Barn och familj

Välkommen till uppskattade mötesplatser för både barn och vårdnadshavare. Här kan barn leka med musik, sjunga i kör och dansa, bland mycket annat.