Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Barn och familj

Välkommen till uppskattade mötesplatser för både barn och vårdnadshavare. Här kan barn leka med musik, sjunga i kör och dansa, bland mycket annat.

Barn och familj – Mötesplatser

En liten pojke kryper på marken. Bredvid åker en bebis på en bobby car.

Öppen förskola

Mötesplatser för dig som är föräldraledig. Här får du en fin stund med ditt barn. Prata med andra föräldrar och delta i sångstunden. Du hittar Öppen förskola i Uppenbarelsekyrkan och Mälarhöjdens kyrka, samt Kom-o-Lek i Gröndals kyrka

Sång i parken

Vi träffas till sångstund utomhus i Svandammsparken i Midsommarkransen. Vi leker, ramsar, sjunger tillsammans och ber med såpbubblorna i gemenskapens tecken. Välkommen med ditt barn.

Rytmiksamling på kajen

För alla vuxna och barn. Vi sjunger och gör rörelser till musiken. Kajens café är öppet i anslutning till rytmiken, där vi fikar och det alltid finns någon att prata med.

PappaCafé i Gröndals kyrka

Välkommen till en mötesplats för pappor och barn med fika, lek, sång och samtal. Vi träffas i Gröndals kyrka. Ingen anmälan, ingen avgift.

BabyCafé i Gröndal (0–9 mån)

En träffpunkt för dig med barn som inte har hunnit fylla 9 månader. Vi fikar, umgås och har en sångstund tillsammans. Måndagar kl. 13.30–15.00. Missa inte sångstunden 14.15.

Några mammor sitter i en ring på golvet med sina bebisar. En bebis har en maracas i munnen.

Babysång i Mälarhöjden (0–16 mån)

För dig med bebis 0–16 månader. Vi fikar och sjunger tillsammans. Vi träffas i Mälarhöjdens kyrka på förmiddagen på torsdagar.

En kvinnlig ledare spelar gitarr och sjunger för en grupp barn i ring.

Lek med musik

I Svenska kyrkan Hägersten älskar vi musik. Här kan ditt barn utvecklas genom sång och rörelse. Exempelvis i grupperna Småstjärnorna eller Molntussarna. Du hittar grupper i flera av våra kyrkor.

En barnkör sjunger i ett klassrum.

Barnkörer

Att sjunga i kör är en fantastisk barnaktivitet. I Svenska kyrkan Hägersten finns hela 13 barnkörer för olika åldrar. Du hittar körer i flera av våra kyrkor. Sjung med oss!

Två barn sitter och pysslar.

Efter-skolan-häng

I Svenska kyrkan Hägersten finns flera mötesplatser efter skoltid. Vi äter mellanmål och är kreativa tillsammans. Du hittar mötesplatser i flera av våra kyrkor.

Fredagsmys

Svårt att komma på dagtid? Vi hälsar hela familjen välkommen till Fredagsmys, med lek, skapande och sångstund. Vi äter vegetarisk middag och har en kort andakt tillsammans. Anmäl er här!

Kyrkhelg med gudstjänst

En helg i gemenskap för alla åldrar i Kvarterskyrkan på kajen. På lördagen förbereder vi söndagens gudstjänst. Vi sjunger, skapar och samtalar tillsammans. Och fikar till självkostnadspris.

Sommarsång i parken – Öppen förskola flyttar ut

Under sommaren träffas vi i Hägerstens parker. Välkomna alla bebisar, barn och vuxna. Vi leker, fikar och har sångstund tillsammans.

Om barn & familj i Svenska kyrkan Hägersten

Testa Svenska kyrkans app för barn

I appen Kyrkan kan ditt barn utforska kyrkorummet på ett lekfullt sätt.

Läs om appen

Läs om dop i Svenska kyrkan Hägersten

En man och en kvinna i ytterkläder står utomhus. Mannen håller i en bebis.

Boka dop

Välkommen till dop! Här kan du boka dop i våra kyrkor i Hägersten. Du kan boka online eller ringa till oss. Här hittar du också hjälp och inspiration kring att planera ditt dop.

Om ni söker stöd kring familjelivet

Kyrkans familjerådgivning

Få samtalsstöd vid samlevnadssvårigheter och livskriser där nära relationer är i fokus. Familjerådgivningen är öppen för familjer, par och ensamstående.

Hitta mötesplatser för ungdomar

Ungdom och konfirmation

Här hittar du allt du behöver veta om konfirmation. I Svenska kyrkan Hägersten finns konfirmation för dig i åk 8 eller 9, samt gymnasiekonfirmation. Här hittar du också andra aktiviteter, såsom ungdomskväll, efter-skolan-häng och flera körer.

Verksamhet för skola och förskola

Kyrkan möter skolan

Svenska kyrkan Hägersten vill vara en resurs för skolans arbete, lärare, elever och övrig personal. Här kan du läsa hur kyrkan samverkar med skolan.

Barn och familj – Aktuella evenemang

27/4–28/4 Kyrkhelg

En helg i gemenskap för alla åldrar, då vi bland annat förbereder söndagens gudstjänst. Vi sjunger, skapar, samtalar och äter tillsammans. Gudtjänst på söndag kl.11.00 i anslutning till kyrkhelgen. Varmt välkommen till en eller båda dagarna!

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

18/5 Drop-in-dop & vigsel i Uppenbarelsekyrkan

På pingstafton lördag 18 maj, från kl. 10.00 till 16.00, är det både drop-in-dop och drop-in-vigsel i Uppenbarelsekyrkan. Välkommen till en vacker stund. Här kan du läsa vad som är bra att känna till innan du/ni kommer.

26/5 Sommaravslutningskonsert med Uppenbarelsekyrkans barn- och ungdomskörer

Sommaravslutning med Uppenbarelsekyrkans barn- och ungdomskörer Sommarmusik, glädje och samhörighet. En chans att se och höra hela vår ”körtrappa”. Fri entré.

En humla sitter bland blommorna i en rhododendron.

15/8 Sommarutfärd – Sång i Parkleken Lugnet, Västertorp

Kyrkans öppna förskola flyttar ibland under sommaren ut i Hägerstens parker. Välkomna alla bebisar, barn och vuxna.