Två händer håller en mobiltelefon där en livesändning från bokmässan visas
Foto: Kristin Lidell

Bokmässan och Se människan 2021

Varje år medverkar Svenska kyrkan på Bokmässan i Göteborg med programmet Se människan. Vi erbjuder ett digert program med existentiellt perspektiv under fyra dagar. 22 - 25 september 2022 blir det en vanlig Bokmässa igen, med publik och alla författare och förlag på plats på Svenska Mässan. Den 24 maj släpper vi årets program! Alla tidigare samtal från Se människan finns på Youtube och länk finns nedan.

Årets teman är Sydafrika, Klimatkrisen och, extrainsatt, Röster från Ukraina. Alla dessa områden är viktiga för Svenska kyrkan så ni kan räkna med extra fokus på dem. Våra medverkande kommer att presenteras i slutet av maj.

Länk till Bokmässans webbsidor.

Det att bli möjligt att beställa entrébiljetter till rabatterat pris här snart!

Scenprogram Se människan 2021

Här hittar du information om det fullmatade programmet på Se människan-scenen 2021. Vill du följa Bokmässan direkt går du in och köper biljett på Bokmässan Play. Där kan du också ta del av författarsamtalen på Se människan-scenen. Dagarna inleds med en morgonmeditation. Från den 26:e oktober kommer alla samtalen från Se människan-scenen att finnas här på svenskakyrkan.se/bokmässan.

Sjón tilldelas Svenska Akademiens nordiska pris 2023!

Sjón medverkade på Se människan under Bokmässan 2021 - lyssna till hans samtal med UKON Ulf Karl Olov Nilsson här! Finns både på Youtube och som podd.

Programblad för Se människan-scenen på Bokmässan 2021

Nu har du möjlighet att bläddra i programbladet här!

Seminarium på Globala torget, Världskulturmuseet under Bokmässan 2021 visas på SVT

Fredagen den 24 september medverkar Jesper Bengtsson, ordförande Svenska PEN och ärkebiskop Antje Jackelén i ett samtal om hatspråk, yttrandefrihet och vikten av ett demokratiskt samtal.

Att stå på modets sida. Seminarium på Globala torget, Världskulturmuseet under Bokmässan 2021 finns nu på Youtube

Söndagen den 26 september medverkar ärkebiskop Thabo Makgoba, Sydafrika, i ett samtal med ärkebiskop Antje Jackelén och Håkan Juholt, Sveriges ambassadör i Sydafrika, om att stå på modets sida.

Litterära gudstjänsten 2021 med temat försoning finns hos SR play och som podd

Årets litterära gudstjänst från Bokmässan i Göteborg sändes i Sveriges Radio P1 söndagen den 26 september kl. 11.00.

Bokmässans unga har intervjuat och filmat författare på Bokmässan 2021

Här kan ni titta på deras filmer! Bland de intervjuade finns Mats Jonsson, Vigdis Hjorth, Ann-Helén Laestadius, Jenny Jägerfeld, Oskar Kroon och Göran Greider.

Mer om Bokmässan

Se människan och Bokmässan tidigare år

Här kan du hitta material från tidigare års upplagor av Se människan och Svenska kyrkans närvaro på Bokmässan.

Logotyp för Se människan-podcasten

Poddsändningar från Se människan 2021

Här finns länkar till författarsamtalen från Se människan under Bokmässan 2021. Du hittar också alla samtalen där poddar finns, till exempel i en podcast-app.

Om Se människan-scenen

Varje år deltar Svenska kyrkan på bokmässan i Göteborg under namnet Se människan. På Se människan-scenen kommer samtalen med aktuella författare, precis som vanligt, att handla om livsfrågor, tro, och vad det egentligen innebär att vara människa.