Fredsdagen

Fredsdagen är ett evenemang i Göteborgs domkyrka varje år runt den 8 maj till minne av fredsdagen 1945. Varje år har ett särskilt tema och innehåll och välkomnar alla som är intresserade av gränslös medmänsklighet.

För kunskap och försoning. Fredsdagen i Domkyrkan 8 maj 2023. Utställning på Domkyrkoplan 13 april - 10 maj.

Hur hanterar vi krig, lögner och hat och går vidare? Medverkar gör bland andra Björn Wiman, Anna Grinzweig Jacobsson, Ulf Karl Olov Nilsson (UKON), Robin Andersson Malmros och Susanne Rappmann. Panelsamtal 8 maj kl. 18.00-20.00.

För fred i tider av krig. Med anledning av Fredsdagen. Domkyrkan, Göteborg, 8 maj 2022. Kan ses i efterhand här!

Tema för årets Fredsdag: Att förvalta det fria ordet i krigstider. Utställningar visades i Domkyrkan och på Domkyrkoplan. För lärare och skolklasser finns extra information - film, lärarhandledningar och researrangemang för ungdomsgrupper.

Fredsdagen i Domkyrkan, Göteborg 2021. Framtidstro - fred, frihet, demokrati

Med start lördagen den 8 maj kl. 19.00 sänds Fredsdagen via Facebook. Medverkar gör Per Svensson, Ingrid Lomfors, Lina Ekdahl, Fredrika Lagergren Wahlin och Martin Bagge. Två utställningar visas i Domkyrkan och på Domkyrkoplan 3 - 23 maj. Välkomna!

Fading Stories

Förintelseöverlevandes vittnesmål porträtterade av fotograf och författare Sanna Sjöswärd visades i Göteborgs domkyrka 24 april - 10 maj 2020. Här kan ni lyssna till de medverkandes berättelser.

Fredsdagen 8 maj 2019 i Domkyrkan

Välkomna till ett program i Göteborgs domkyrka onsdagen den 8 maj under temat Leve demokratin! Rubriken för panelsamtalet är Nationalism - fenomen, frestelser och faror. Medverkar gör Christer Mattsson, Sven-Eric Liedman och Isabell Schierenbeck, Göteborgs universitet samt Jasenko Selimovic, EU-parlamentariker. Malte Hallquist, känd med Maltes Minuter, framträder.

Fredsdagen i domkyrkan 2018

Sedan 2015 uppmärksammas fredsdagen med ett öppet program i Göteborgs domkyrka. Den 8 maj i år kan du bland annat se en film om en av Förintelsens överlevare, lyssna till ett föredrag om antisemitism och uppleva romsk och judisk folkmusik.

Fredsdagen 7 maj

Fredsdagen 7:e maj 2017 i Domkyrkan

Temadag Nya medier - nya "sanningar". Mässa, sopplunch, panelsamtal, intervjuer, föredrag, konsert och utställning.

Nya medier - nya "sanningar"

Dramatiska förändringar pågår i medielandskapet, vilka får kännbara konsekvenser för kunskapsförmedling och värderingar - och ytterst för demokratin. Här har ni även möjlighet att se hela utställningen som pdf.

Fredsdagen 8 maj

Fredsdagen 8:e maj 2016 i Domkyrkan

Mässa, lunch, panelsamtal, konsert, teater, utställning och kaffe med bokrelease för boken om Kultursamverkan. Ett samarrangemang.

Vit buss

9 maj - En dag för gränslös medmänsklighet

Seminarier, föredrag, dokumentärfilmer, fotoutställning, konsert mm. Bland andra medverkar Majgull Axelsson, Peter Örn, Cecilia Wikström, Folke Berndotte jr, Tomas Hammarberg och dessutom en av chaufförerna till de vita bussarna.