Foto: Karl Sundström

Bokmässan och Se människan 2022

För 25:e året i rad medverkade Svenska kyrkan på Bokmässan i Göteborg med programmet Se människan. Den 22-25 september möttes en stor publik, författare och förlag på Svenska Mässan. Svenska kyrkan erbjöd ett varierat program med existentiellt perspektiv under fyra dagar och allt går att se och lyssna till i efterhand!

Joanna Rubin Dranger fick Nordiska rådets litteraturpris 2023!

Se Joanna Rubin Dranger samtala med tidigare ärkebiskop Antje Jackelén om sin bok Ihågkom oss till liv på Se människan-scenen under Bokmässan.

Amat Levin har tilldelats priset som Årets Allmänbildare 2023. Se hans samtal på Se människan här!

"Svart historia" är ett flerårigt projekt där Amat Levin berättar i sin bok, i poddar, sociala medier och sommarprat om Sveriges historia som ofta har förbisetts.

Sjón tilldelas Svenska Akademiens nordiska pris 2023!

Sjón medverkade på Se människan under Bokmässan 2021 - lyssna till hans samtal med UKON Ulf Karl Olov Nilsson här! Finns både på Youtube och som podd.

Augustpriset 2022 till Ia Genberg för boken Detaljerna

Vinst i den skönlitterära klassen - lyssna här till Ia Genbergs samtal om sin bok med Lotta Fång på årets Se människan!

Stora Journalistpriset till Andreas Cervenka för boken Girig-Sverige

Här finns samtalet om boken mellan Andreas Cervenka och KG Hammar på Se människan 2022. Priset vanns i kategorin Årets röst.

Arvejord av Maria Turtschaninoff vann Svenska Yles litteraturpris 2022

Titta på Maria Turtschaninoffs morgonmeditation på Se människan här!

Hela sju av de Augustprisnominerade författarna medverkade på Se människan 2022

Nu är nomineringarna klara till Sveriges finaste litteraturpris, Augustpriset. Här kan ni se samtalen på Se människan-scenen!

Klarar världen klimatomställningen? Svenska kyrkans seminarium finns att se på UR Play

Medverkar gör Johan Rockström, Erika Bjerström, Tomas Kåberger och Christina Bernérus. Moderator: KG Hammar.

Sara-Elvira Kuhmunen Greta Thunberg Amanda Björksell

Se författarsamtalen på Se människan 2022 på Youtube

Greta Thunberg, Johan Rockström, Klas Östergren, Eva Dahlgren, Ia Genberg, Karin Bojs, Andreas Cervenka, Anna-Lena Laurén, Peter Englund, Jan Guillou, Lena Andersson, Lars Lerin och Niklas Strömstedt och fler än femtio författare till - alla finns de att titta på här!

Folder för Se människan på Bokmässan 2022

Nu finns foldern med fullständigt program och intervjuer att läsa här!

Poddsändningar från Se människan 2022

Nu finns alla författarsamtal på Se människan under Bokmässan samlade! Lyssna till Greta Thunberg, Johan Rockström, Karin Bojs, Andreas Cervenka, Peter Englund, Jan Guillou, Lars Lerin och Niklas Strömstedt och många fler. Här finns något för var och en att lyssna på!

Reportage och intervjuer

Här hittar du reportage och intervjuer med koppling till Se människan-scenen på Bokmässan. Äldre reportage och intervjuer finns under respektive år.

Litterär gudstjänst med tema klimatkrisen: En enda planet. Lyssna på SR P1 Repris 5 mars 2023

Sändes söndagen den 25 september kl. 11.00 - 12.00 från Bokmässan och finns nu att lyssna till på SR P1. Medverkar gör författarna Patrik Svensson och Johanna Nilsson samt Mikael Wiehe med musiker och kören Kärlekör från Halmstad. Under ledning av Lars Björksell.

En grupp åhörare lyssnar till samtalet framme på scenen.

Scenprogram Se människan 2022

Vi gläds åt att kunna ses igen och vi hoppas på den sedvanliga trängseln framför Se människan-scenen! Här hittar du information om det fullmatade programmet på Se människan-scenen 2022.

Mer om Svenska kyrkans arrangemang under Bokmässan

Svenska kyrkans seminarier på Bokmässan - tema 2022: Klimatkrisen

Svenska kyrkan arbetar kontinuerligt för att lyfta hållbarhetsfrågor och har en färdplan för klimatet. Under årets seminarier medverkar ett stort antal sakkunniga gäster som tillsammans kommer att belysa olika aspekter av klimatutmaningarna vi står inför.

Svenska kyrkans seminarier på Bokmässan - fokusland 2022: Sydafrika

Svenska kyrkan har varit närvarande i Sydafrika sedan 1874 och har under åren haft en tät kontakt med landet. Vi har i år ett flertal inbjudna gäster. Seminariekort krävs för entré till dessa 45-minutersseminarier.

Se människan på Globala torget 2022

Se människan genomför seminarier på Globala torgets scener. Här ligger fokus på internationella relationer och globala utmaningar. Fri entré med vanlig entrébiljett för alla. Här nedan kommer program och tider att publiceras allteftersom de blir klara!

Svenska kyrkan på Klimatscenen under Bokmässan 2022

Här kommer vi att presentera scenprogram så fort de blir klara. Fri entré för alla med vanlig entrébiljett till mässan.

Fotografiska stråket 2022

Här finns information om årets utställningar som visas under Bokmässan.

Våra övriga arrangemang runt Göteborg under Bokmässan

Se människan arrangerar i samverkan med andra arrangörer program som publiceras här.

Premiärvisning av filmen om Desmond Tutu i Domkyrkan, Göteborg

Torsdagen den 22 september 2022 kl. 19.00 visas för första gången Marika Griehsels film om Desmond Tutus liv och gärning där bland andra ärkebiskop Antje Jackelén och den svenska läkaren i Sydafrika Ingrid le Roux medverkar. Fri entré.

Se människan och Bokmässan tidigare år

Här kan du hitta material från tidigare års upplagor av Se människan och Svenska kyrkans närvaro på Bokmässan.

Logotyp för Se människan-podcasten

Poddsändningar från Se människan 2021

Här finns länkar till författarsamtalen från Se människan under Bokmässan 2021. Du hittar också alla samtalen där poddar finns, till exempel i en podcast-app.

Om Se människan-scenen

Varje år deltar Svenska kyrkan på bokmässan i Göteborg under namnet Se människan. På Se människan-scenen kommer samtalen med aktuella författare, precis som vanligt, att handla om livsfrågor, tro, och vad det egentligen innebär att vara människa.