Ekerö kyrkogård

Ekerö kyrka är omgiven av en kyrkogård, som är utbyggd i flera etapper. Den nya delen av kyrkogården omfattar kist- och urngravar samt ett gravkvarter för andra trossamfund.

I anslutning till nya kyrkogården finns en minneslund och en askgravlund med ljusbärare och plats att ställa blommor.

År 2008 anlades den första askgravplatsen i den äldre delen av kyrkogården. Våren 2022 anlades ytterligare en askgravplats längs med muren intill askgravlunden på den nyare delen.

Något som är unikt för Ekerö kyrkogård är ”Minnenas trädgård” - en plats för stillhet och meditation.

Kyrkogården har begränsad tillgång till nya gravplatser. Därför har kyrkorådet beslutat att endast upplåta nya gravar på kvarter G till Ekeröbor. På askgravplatsen på kvarter 8 upplåts endast gravar till folkbokförda inom Ekerö pastorats upptagningsområde.

Läs mer: Gå till ISSUU och bläddra i Skriften om Ekerö kyrkogård

Med förinspelade guider kan besökaren på egen hand besöka kyrkogården och lyssna till berättelser och människoöden.

Det går också utmärkt att sitta hemma framför datorn och ta del av berättelserna genom att klicka här.

Hur fungerar det?

Besökaren gör en vandring på egen hand med sin smartphone, och tar del av berättelserna med hjälp av QR-koder som finns placerade vid utvalda gravplatser.

Ekerö kyrkogård

Adress: Ekerö kyrkväg 5, 178 52 Ekerö
Hitta hit kommunalt: Ta buss 309, 311 eller 312 från Brommaplan till hållplats Ekerö kyrkväg . Alternativt ta buss 177 från Brommaplan till Ekvägen och byt till 309, 311 eller 312, stig av vid hållplats Ekerö kyrkväg. Promenera drygt 1 km ner mot Ekerö kyrka genom den vackra allén.
Hitta hit med bil: Från Brommaplan följ Ekerövägen förbi Ekerö centrum fortsätt förbi Träkvista torg, efter 2 km sväng vänster mot Ekerö kyrka och följ äppelallén ner mot kyrkan.
Tillgänglighet: Parkering, tillgänglighetsanpassad toalett för rullstol/rollator
Typer av gravskick: Kist- och urngravar, minneslund, askgravlund, askgravplats och muslimsk begravningsplats.
Övrig information: Bisättning samt förvaring av stoft och aska.