Ekerö askgravplats

På Ekerö kyrkogård finns två asgravplatser, kvarter C som invigdes 2008 och kvarter 8 som invigdes 2022.

Askgravplatsen är en gemensam gravplats med ett begränsat område avsett för gravsättning av aska efter avlidna. I respektive, definierad del av den gemensamma askgravplatsen kan askor efter flera personer inom en familj eller anhörigkrets gravsättas (2 askor på kvarter 8 och 4 askor på kvarter C).
Gravrätten gäller i 25 år efter sista gravöppningen och kan där efter förnyas. Den avlidne måste vara skriven i, eller ha stark anknytning till Ekerö pastorat.

Askan gravsätts med askpåse i tyg. Anhöriga får, om de så önskar, vara med vid gravsättningen. Namnet samt den avlidnes födelse- och dödsdatum graveras in i på en skylt som placeras ovanpå gravplatsen.

Gravsättning i grav på askgravplatserna sker inte under vinterhalvåret som normalt pågår mellan 1 november och 30 april.

Askgravplats kvarter C

• Rum för 4 askor.
  • Gemensam smyckningsplats för snittblommor samt ljusbärare för att tända ljus.
  • Önskemål om gravsättning i askgravplatsen har sedan invigningen 2008 varit så stor att gravplatsen idag saknar upplåtbara gravar.

Askgravplats kvarter 8

• Rum för två askor.
  • Snittblommor samt gravljus (ej marschaller) får placeras vid enskilda gravstenar i gruset innanför inramningen.
  • På grund av att kyrkogården har begränsad tillgång till nya gravplatser upplåts endast gravar på kvarter 8 till folkbokförda inom Ekerö pastorats upptagningsområde.

Askgravplatsen är ett gravskick med begränsad gravrätt. Det innebär att gravrätten går att förnya, samt att till skillnad från urn- och kistgravarna finns här ingen individuell planteringsyta utan en gemensam smyckningsplats för snittblommor och en ljusbärare för att tända ljus.

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för skötseln av hela askgravplatsen samt dess utformning.