Foto: Stefan Christophs

Adelsö kyrka

Adress: Hovgården,178 92 Adelsö.
Öppet: Fram till 30 april öppet vid kyrkliga handlingar. 1 maj-30 september öppet dagligen 10.00-16.00.
Gudstjänst: Vanligen varannan söndag.
Sittplatser: 140
Hitta hit kommunalt: Från Brommaplan ta buss 312 mot Adelsö. Åk över färjan med bussen och hoppa av vid hållplats Hembygdsgården och du ser kyrkan ett par 100 meter fram.
Hitta hit med bil: Från Brommaplan följ Ekerövägen förbi Ekerö centrum fortsätt förbi Träkvista torg och följ vägen i cirka 25 km till Sjöängen. Ta gratisfärjan över till Adelsö, håll vänster mot Adelsö kyrka, efter cirka 2.5 km ser du kyrkan på vänster sida. Färjan avgår två gånger i timmen (05 och 35 från Munsö) med två extra avgångar under rusningstrafik.

Parkering:

Begränsat antal parkeringsplatser framför kyrkan. Parkering bakom kyrkan är inte tillåten annat än för kyrkans personal.

Adelsö har i dagsläget inte någon församlingsgård utan hänvisas till Munsö församlingsgård.

HANDIKAPPANPASSNING

Hörslinga: Finns i kyrkan.

Entrén in till kyrkan: Föregås av ett ganska brant krön, personer med rullstol eller rullator kan behöva medföljande assistans. Krönet slutar till vänster om trappan vilket gör att det går att rulla in genom entrén och runda trappan. Dubbeldörrar yttre och inre.

Toalett:  Finns utanför kyrkogården, ca 80 meter bort. Uppförs- och nedförsbackar på vägen dit. Toaletten är  inte förhöjd men det finns stödhandtag på vardera sida av toaletten. Utrymmet är inte så som det brukar vara vid handikapptoaletter. Ingen ramp in och en ganska hög tröskel, tung dörr. Assistans är nödvändig med rullstol.

Adelsö kyrka ligger drygt 40 kilometer från Stockholm och tillhör Adelsö-Munsö församling. Sedan 2005 är Adelsö socken sammanslagen med Munsö socken och bildar tillsammans Adelsö-Munsö församling.

HISTORIK

Adelsö kyrka har rötter från tidigt 1100-tal. Med tanke på att orten har en stark betydelse ur historiskt perspektiv är det mycket troligt att Adelsö kyrka har haft en föregångare i trä. Norr om kyrkan finns tre stora gravhögar som antyder att här tidigt funnits en kungsgård. Området intill kyrkan, Hovgården, är klassat som Världsarv.

Kyrkan byggdes ursprungligen som långhus med ett smalare och lägre kor i öster, avslutat med en halvrund utbyggnad, en så kallad absid. Denna absid upptäcktes och blottades först 1957 i samband med en renovering.

Under våren 2011 har Adelsö kyrka genomgått en inre renovering och rengöring.

Mer information om adelsö kyrka

Läs gärna mer i broschyren som du kan ladda ned som PDF.

Bilder Adelsö kyrka och dess omgivningar

Foto: Stefan Christophs

Kyrkobeskrivningar för 109 kyrkor i Stockholms stift

Låt kyrkorna berätta

Här finns beskrivningar i ord och bild av 109 kulturhistoriskt skyddade kyrkor i Stockholms stift, som enligt kulturminneslagen är värda extra skydd.