Foto: Ikon

Konfirmation

Konfirmationstiden är ett spännande år. Genom alla aktiviteter, andakter, gudstjänster och lekar, i möten med ledare och nya vänner, får du en upplevelse av vad tro är. Som konfirmand rustas du för livet!

Ett minne för livet

Konfirmationen är en chans att tillsammans med andra fundera över viktiga och spännande frågor som handlar om livet i stort. Du får lära dig mer om kristen tro, om kyrkan, om hur andra tänker och förmodligen en hel del om dig själv. Du kommer att få nya vänner och göra en massa kul tillsammans! Det går bra att anmäla sig till konfirmation både för den som tror på Gud och den som är osäker på om Gud finns.

I Bromma församling erbjuder vi fem konfirmationsalternativ. Alternativen har olika upplägg och vi hoppas att något av dem passar just dig och dina önskemål. En del grupper träffas oftare under året och en del träffas mer sällan. Några grupper åker på längre läger, en grupp har frivilliga läger. Vi har några alternativ med olika aktivitetsinriktningar och några utan.

Så, välkommen att bli konfirmand – det blir ett minne för livet!

Anmälan, öppnar i maj 2024

Du anmäler dig enkelt här på hemsidan. Några av grupperna har ett begränsat antal platser, där är det först till kvar som gäller. När du anmäler dig får du en automatisk bekräftelse. Du kommer även få en personlig bekräftelse via e-post. Om du inte har fått din personliga bekräftelse inom två veckor hör du av dig till oss, kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Dop

Att konfirmera sig betyder att du bekräftar dopet. Du behöver alltså vara döpt innan själva konfirmationsgudstjänsten. Det är väldigt vanligt att det är någon eller några i varje konfirmandgrupp som inte är döpta när de börjar sin konfirmationstid. Då går det jättebra att döpa sig under året. Vi är gärna med och ordnar med ditt dop.

Tro på Gud

Många tror att man som kristen måste tro på allt som står i Bibeln. Sanningen är att tro är väldigt individuellt och att tvivel är en naturlig del i att vara kristen. Att konfirmeras betyder att du tackar ja till att fortsätta leva som döpt. Det betyder att du kan fortsätta utforska kristen tro genom hela livet.

Gudstjänster

Under året ska konfirmanderna gå på tio gudstjänster i Svenska kyrkan, gärna med familj och vänner. Du kan till exempel gå i kyrkan under våra stora högtider, som jul och påsk.

Informationsmöte

Någon gång under de första träffarna under konfirmationstiden kommer ett informationsmöte att hållas med konfirmander och vårdnadshavare. Mer information om tid och plats kommer i samband med uppstart.

Konfirmationsträffar

För att kunna konfirmera ditt dop behöver du veta vad du säger ja till. Därför är det viktigt att du är med på träffarna och får ta del av och dela dina tankar och funderingar. Att missa någon gång kan förstås alla göra men vi hoppas du kan hitta ett alternativ som gör att du kan vara med varje gång.

Bibel

Som konfirmand får du en Bibel och en psalmbok av församlingen.

Särskilda behov

Kontakta oss gärna angående särskilda behov eller funktionsvariation.

Konfirmation för 17+

Det är aldrig för sent att konfirmeras! Kontakta oss om du har frågor om konfirmation och är 17 år elelr äldre. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Kostnad

Ekonomin ska aldrig vara ett hinder för att konfirmeras. Därför erbjuder vi flera kostnadsfria alternativ. Ett av alternativen har däremot en avgift för att täcka resa och aktiviteter. Det finns möjlighet att ansöka om bidrag för kostnaden. Kontakta oss för mer information, kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Inte medlem i Svenska kyrkan?

Du är givetvis välkommen att anmäla dig även om du inte är medlem i Svenska kyrkan. Är du under 18 år, klicka här. Är du över 18 år, klicka här.

Övriga frågor

Är det något du undrar om konfirmationstiden? Kontakta oss! Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Goda grannar

I ditt närområde finns våra grannförsamlingar. Hos dem hittar du också konfirmationsalternativ. Läs mer på:
svenskakyrkan.se/ekero
svenskakyrkan.se/faringso
svenskakyrkan.se/vasterled

Ledarutbildning

Du som nyligen konfirmerats har nu möjlighet att gå ledarutbildningen. Som ung ledare deltar du under hela konfirmandåret och fungerar som stöd för nya konfirmander.

Hantering av personuppgifter

För oss är det viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi arbetar för att skydda den information du anförtror oss med i linje med de lagar och regler som finns för att skydda din integritet.