Foto: Bromma församling

Dop, konfirmation, vigsel, begravning

Människor har i alla tider och i alla kulturer velat omgärda de viktiga stegen i livet med riter. Det är ett sätt att markera en övergång från ett tillstånd till ett annat. Det handlar om födelsen, vuxenblivandet, ingående av äktenskap och till sist döden.

Också i vår kultur och i vår kyrka finns riter. Förr talade man om förrättningar, nu kallas de kyrkliga handlingar.

Dopet handlar om upptagandet av en ny individ, ofta ett spädbarn, i församlingens gemenskap. Konfirmationsläsning och konfirmationen handlar om förberedelsen till och steget in i vuxenvärlden. Vigseln är en markering av att här tas det gemensamma steget in i ett nytt civilstånd. Begravningen innebär en avslutning på en människas jordeliv.

Riterna hjälper oss att förstå och tolka livets viktiga händelser. Men utöver den rituella funktionen är de kyrkliga handlingarna också gudstjänster. Det betyder att psalmsång, bibelläsning och bön alltid förekommer vid alla kyrkliga handlingar. Genom gudstjänsterna kopplas våra viktiga händelser i livet samman med den Gud som vill vara med oss alla dagar.

Här nedanför kan du läsa mer om de kyrkliga handlingarna i Bromma församling.

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien.

Konfirmation

Konfirmationstiden är ett spännande år. Genom alla aktiviteter, andakter, gudstjänster och lekar, i möten med ledare och nya vänner, får du en upplevelse av vad tro är. Som konfirmand rustas du för livet!

Vigsel

En kyrklig vigsel är en vacker och symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar brudparet varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked – döden. När vi förlorat någon som betytt mycket för oss väcker det många tankar och frågor kring livet, döden och om det finns en högre mening.