Musik & kör

Sången och musiken höjer kvalitén på våra gudstjänster, andakter och samlingar, och erbjuder en stor gemenskap. I Bromma församling hittar du ett rikt kör- & musikprogram för alla åldrar.

Konserter i Bromma församling

Musiken har alltid varit en viktig del av kyrkan och har en given plats i alla gudstjänster för att uttrycka församlingens bön och lovsång till Gud. Men kyrkomusiken finns också i det stora och breda utbudet av konserter.

Svenska kyrkan är en av Sveriges största konsertarrangörer. I kyrkan har du möjlighet att lyssna på olika typer av konserter med kör, orkester och orgel. Här kan du läsa mer om konserterna i Bromma församling.

Bromma församlings körer

Har du sjungit länge eller har du alltid längtar efter att få börja? Bromma församling har fyra körer för vuxna, en ungdomskör och fyra barnkörer. Här nedanför kan du läsa mer om körerna och hur du gör om du vill sjunga i någon av dem. Att sjunga i församlingens körer kostar inget.

Att sjunga i kör får dig att må bättre

Du blir gladare

Förutom att det är roligt att sjunga så frisätts dessutom må-bra-hormonet dopamin och oxytocin som gör oss lugnare.

Mindre stress

Både blodtrycket och vilopulsen tenderar att sjunka när du sjunger och speciellt när du sjunger i grupp.

Bättre andning

När du sjunger så lär du dig använda din magmuskulatur och det är samma muskler som du använder för att andas. En ökad medvetenheten kan räcka för att du ska få en lugnare och djupare andning.

Du lär dig njuta av nuet

Att sjunga kan göra att du får en starkare känsla av närvaro. Det gör det möjligt för dig att vara i nuet, något som vi ofta glömmer bort i den stressiga vardagen.

Källa: Sveriges körförbund.

Bromma kyrkokör

Torsdagar kl. 19.00-21.15.

S:ta Anna Vokalensemble

Utvalda onsdagar kl.19.00-21.30, i Ängbykyrkans nya körsal.

Ängby motettkör

Måndagar kl. 18.45–21.15 i Ängbykyrkans körsal.

Bromma Bliss

Bromma Bliss övar på tisdagar kl.18.00–19.30. Varannan vecka ses vi i Bromma kyrka och varannan i Ängbykyrkan.

Ungdomskören

Är du sångsugen och letar ett kul sammanhang att sjunga i? Sök då till Bromma församlings ungdomskör! Vi sjunger och har roligt tillsammans. Den 31 augusti kör vi igång för hösten!

Barnkörer

I kyrkans körsång får barnen ta plats. Här får barnen sjunga ut, sträcka på sig och ta i från tårna. Bromma församling har fyra barnkörer för olika åldersgrupper.

Vi samarbetar med Sensus

Bromma församling samarbetar med Sensus studieförbund vid konserter och kulturevenemang.