Bromma kyrka med blå bakgrund
Foto: Anders Hannola

Jubileumsåret 2018

Under 2018 firade vi att Bromma kyrka funnits i minst 850 år. Jubileet uppmärksammades med en rad olika aktiviteter som speglar kyrkans långa och betydelsefulla historia.

Jubileumsboken Bromma kyrka 850 år

I samband med Bromma kyrkas 850-årsjubileum dokumenterades kyrkans kulturhistoria och betydelse i en praktfull jubileumsbok.

Med kultur och historia bjöd vi in till ett årslångt program som speglade kyrkans dåtid, nutid och framtid.

Gudstjänster under jubileumsåret

Vi inledde året med en festgudstjänst följt av en till festgudstjänst och Te Deum i maj. I september var det barnens tur att fira gudstjänst i Bromma kyrka då vi firade festmässa med efterföljande aktiviteter för de yngsta i församlingen. Vi har även rest bakåt i tiden och inspirerast av 1693 års kyrkohandbok i november. Som avslutning på jubileumsåret firade vi födelsedagsgudstjänst på Bromma kyrkas egentliga födelsedag (2a advent, den 9 december) tillsammans med biskop Eva Brunne.

Jubileumskonserter

Varje månad under 2018 bjöd vi in till minst en jubileumskonsert med musik från olika århundraden. Det har bjudits på både historiska toner och nyskriven musik framförd av solister, instrumentalister och församlingens körer. Som avslutning på året bjöd vi in till två julkonserter i Bromma kyrka.

Jubileumskvällar

Fem tisdagkvällar under jubileumsåret har experter berättat om olika aspekter av Bromma kyrka. Under vårterminen berättade kyrkoherde Torbjörn Gustavsson om kyrkoherdarna som verkat i Bromma kyrka, kyrkorådets ordförande Micael Stehr höll ett föredrag om kyrkans vapen, trumpetare Christer Fredriksson berättade om Pictor, präster och självaste Ferlin i både ord och ton och trädkännare Charlotte Manliusdotter tog med oss på en trädvandring på kyrkogården.

Under hösten fick vi lära oss mer om Bromma kyrkas prästgårdsbin tillsammans med Philip Gustafsson från Bee Urban. I årets sista jubileumskväll blickade vi framåt och fokuserade på Bromma kyrkas framtid och den kommande tillbyggnaden och renoveringen.

Några av höjdpunkterna från jubileumsåret