Foto: Bromma församling

Är absiden Årets Stockholmsbyggnad 2022?

Nu har Bromma kyrkas absid chansen att vinna tävlingen Årets Stockholmsbyggnad! Tillbyggnaden är tillsammans med nio andra byggnader nominerad i tävlingen och kan därmed få den fina titeln ”Årets Stockholmsbyggnad 2022”.

Rösta på Bromma kyrkas absid i Årets Stockholmsbyggnad 2022

På Stockholms stads hemsida kan du rösta på Bromma kyrkas absid (8. Tillbyggnad Bromma kyrka).

Du kan rösta en gång och måste göra det senast den 18 maj.

I september förra året stod absiden färdig för invigning. Nu har den funnits i församlingen i drygt ett halvår under vilket många böner har betts, hundratals ljus har tänts och flertalet besökare har fått en stund i tystnad.

Absiden har de senaste månaderna inte bara uppfyllt funktionen som ett rum för stillhet och eftertanke – den bidrar även med ett nutida arkitektoniskt värde till den medeltida kyrkan. I år är den nominerad i tävlingen Återts Stockholmsbyggnad 2022 tillsammans med nio andra byggnader i Stockholm.

Juryns kommentar

”En av Stockholms äldsta byggnader har fått ytterligare ett historiskt lager genom en tillbyggnad som bidrar med ett nutida arkitektoniskt värde till den medeltida kyrkan. Ljusföring, fönstersättning och utblickar ger vackra rum och samspelar med landskapet runt omkring. Sittbänken utanför ger ett socialt tillskott.”

På Stockholms stads hemsida kan du läsa mer.

Rösta

På Stockholms stads hemsida kan du rösta på Bromma kyrkas tillbyggnad (nummer 8 i listan). Du kan rösta en gång och måste göra det senast den 18 maj.

Vinnaren presenteras den 7 juni.