Två kvinnor som ler
Foto: Kristin Lidell/Ikon

Någon att prata med

Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Vem du än är och vad du än är i för livssituation är du alltid välkommen till kyrkan för att prata med någon. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan.

Enskilda samtal

Diakoner och präster har tystnadsplikt och erbjuder enskilda samtal. Du kan vara helt anonym om du vill och det finns inga regler för vad ett samtal kan handla om. Här kan du kontakta oss för att boka ett samtal.

Samtal utan förbokning
I Västerås domkyrka finns präst eller diakon tillgänglig för samtal utan tidsbeställning varje onsdag kl 17-18 (under sommaren varje vardag kl 16-17, onsdagar kl 16-18).

Jourhavande präst

Varje natt kl 21-6 kan du få prata med en präst inom Svenska kyrkan. Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Det du berättar stannar mellan dig och prästen. Inga samtal spelas in. Här kan du läsa mer om jourhavande präst.

Kyrkans SOS

0771-800 650, öppet vardagar kl 13-21 och helger kl 16-21. Kyrkans SOS är en kris- och samtalsjour inom Svenska kyrkan. Jourtelefonen och SOS-brevlådan bemannas av volontärer, utvalda och utbildade för uppgiften.
www.svenskakyrkan.se/kyrkans-sos

Palveleva puhelin/Svenska kyrkans finska telefonjour

Ruotsin kirkon Palvelevassa puhelimessa, 020-26 25 00, soittoosi vastaa suomenkielinen lähimmäinen. Voit keskustella elämäntilanteestasi kertomatta nimeäsi tai asuinpaikkaasi. Päivystäjä on vaitiolovelvollinen, tehtäväänsä koulutettu vapaaehtoinen. Palveleva puhelin päivystää joka ilta kello 21-24. Lue lisää: Palveleva puhelin.

Sjukhuskyrkan

På Västmanlands Sjukhus i Västerås finns Sjukhuskyrkan. Den är öppen för patienter, anhöriga och personal som ett stöd i att möta de andliga och existentiella frågor som sjukhusmiljön och vårdsituationen väcker. Här kan du läsa mer om sjukhuskyrkan.

Stöd i sorgen

Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Du är alltid välkommen till våra samtalsgrupper. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan.

Leva vidare-grupper

Ibland kan sorgen efter ett dödsfall kännas allt för tung. Det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Texterna "hope" och "kärlek" och glada färger.

Talk2me - någon att prata med

Det kan hända oss alla någon gång att livet känns jobbigt. Som när man känner sig orolig, stressad, ledsen, ensam, misslyckad... Då brukar det kännas bra att dela med sig av tankar och känslor till någon som lyssnar och stöttar.

Regnbågslinjen - Kyrkans SOS

Regnbågslinjen är öppen varje torsdag kl 16-21. Volontärerna som svarar är hbtqi-personer som är utvalda och utbildade för att möta dig där du befinner dig. Linjen riktar sig till dig som definierar dig inom hbtqi-spektrumet, till anhöriga, närstående och allierade till hbtqi-personer.