Presskontakt

Här hittar du senaste pressmeddelande, pressbilder, kontaktuppgifter till kommunikatörerna och möjlighet att prenumerera på våra pressmeddelanden.

Kontaktpersoner

Du hittar kontaktuppgifter till kommunikationsenheten Svenska kyrkan Västerås nedan.
Västerås stifts pressjourtelefon: 021-17 85 95.
Svenska kyrkans pressjourtelefon: 018-16 94 75.

Pressbilder

Du hittar pressbilder i vårt pressrum på TT. Bilderna är fria att använda för icke-kommersiellt bruk om du anger fotograf.

pressmeddelanden

debattinlägg mm

2019-05-20 Västerås – Staden med de fyra torgen och det unika kulturarvet
Staden har lagt fram ett förslag till förnyelse av Stora torget och Bondtorget inklusive Västra kyrkogatan mellan Stora torget och Biskopsgatan. En strategi för Biskopsgatan vid Domkyrkan mellan Östra och Västra kyrkogatorna har också presenterats. Läs här!

2019-05-05 Inga bilar bör köra förbi Västerås domkyrka
För ett par år sedan angav Västerås stad tekniska nämnden att den enkelriktade Biskopsgatan förbi domkyrkan skulle komma att dubbelriktas. Detta med anledning av en större omdaning av Stora torget och Bondtorget. Redan då sa vi i Svenska kyrkan Västerås pastorat nej till dubbelriktning och den ökade trafikmängd detta skulle föra med sig. Läs här!

2019-04-25
Remissvar till Västerås stad om bl a Biskopsgatan
Under våren 2019 har Västerås stads ”Gestaltningsprogram för Stora torget och Bondtorget” samt ”Strategi för Biskopsgatan” varit ute på remiss. Nu svarar Svenska kyrkan Västerås. Läs remissvaret i sin helhet här!

2019-03-06 Minnesmonument över folkmord
Västerås stift vill i samarbete med Västerås pastorat medverka till att ett minnesmonument kommer till stånd i Västerås över folkmordet i det dåvarande Osmanska riket, nuvarande Turkiet, 1915. Västerås pastorat har erbjudit mark för att sätta upp ett minnesmärke vid antingen Mikaelikyrkan eller Tomaskyrkan i Västerås. Läs här!