Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation – så går det till

Funderar du på att konfirmeras? Då är du inte ensam. Varje år konfirmeras drygt 30 000 ungdomar i Sverige. Här kan du läsa mer om vad konfirmation är och hur det går till.

Vad innebär det att konfirmeras?

Tänk dig att få fundera över livet och Gud tillsammans med andra. Att bli konfirmand i Svenska kyrkan är en sådan möjlighet. Du får spännande upplevelser och nya perspektiv på livet. Här finns utrymme för dig och dina tankar. Under konfirmandtiden kommer vi att prata om stora och spännande frågor som:

• Vem är Gud?
  • Varför finns jag?
  • Vad innebär det att älska någon?
  • Vad är meningen med livet?
  • Vad händer när vi dör?
  • Tro och vetenskap, måste man välja?
  • Varför finns det så mycket ondska i världen?

Olika sätt att konfirmeras

I Uddevalla pastorat kan du välja mellan flera olika konfirmandgrupper. De flesta grupper träffas en kväll varje vecka (tisdag, onsdag eller torsdag), men det finns också en lägergrupp som framför allt träffas under loven. Dessutom finns en grupp för dig som går i särskolan, som träffas fredagar. Läs mer om grupperna här.

Vad gör man på en träff?

Vid varje träff utgår vi från ett tema som vi reflekterar kring på olika sätt, till exempel genom text, film, musik, lek och skapande. Några av de teman som vi pratar om på våra träffar är: att vara människa, klimat och miljö, framtiden, kärlek och vänskap, vad Bibeln och Psalmboken innehåller, jul och påsk, Jesus och vad det kan betyda att tro på Gud.

Under varje träff har vi en andakt. Det är en stund där vi varvar ner och samlar oss och våra tankar, hör ett bibelord eller en berättelse. Vi sjunger lite och pratar om några funderingar utifrån berättelsen, och brukar avsluta med att be.

Flera ledare

I kyrkorna håller ett arbetslag i konfirmationsarbetet. Arbetslaget kan bestå av musiker, pedagog, diakon, präst eller andra anställda. Ofta finns också unga ledare som är något eller några år äldre än konfirmanderna och som nyss själva varit konfirmander.

Åka på läger

Läger är en viktig och ofta väldigt uppskattad del av konfirmandtiden. Att åka på läger ger stora möjligheter att lära känna sig själv och andra och skapa trygghet i gruppen. Om det finns en osäkerhet kring att åka på läger eller att sova borta så löser vi det självklart tillsammans.

I Uddevalla pastorat åker alla konfirmandgrupper till Ängögården, Uddevalla pastorats egen lägergård. Här bor vi med havet som närmsta granne. Här finns stora ytor för lek och samlingar, både ute och inne. Den varma årstiden kan man bada från gårdens egen brygga eller låna en kanot för en tur i de skyddade vikarna runt ön. Grillplatsen nere vid stranden blir då den givna samlingsplatsen på kvällen när solen sänker sig över Nordströmmarna.

Fira gudstjänst

Under konfirmandtiden får du lära känna och ta reda på vad det är att fira gudstjänst. Du får vara med om flera olika sorters gudstjänster, och kanske hittar du din favorit.

Kofirmationsgudstjänsten

Konfirmandtidens höjdpunkt och avslutning är konfirmationsgudstjänsten. Det är då man samlas i kyrkan tillsammans med släkt och vänner. Konfirmanderna medverkar på olika sätt, församlingen ber för konfirmanderna och tillsammans läser man med i kyrkans trosbekännelse. Ofta firas också nattvard. Hur konfirmationsgudstjänsten blir beror på hur konfirmander och ledare utformar den, men några moment ingår alltid:

• En redovisning förberedd av konfirmanderna själva.
  • Trosbekännelse, som sammanfattar den kristna tron i korta satser. I snart 1 700 år har människor läst samma trosbekännelse.
  • Bön med handpåläggning, som är en bön om Guds välsignelse över dig och dina kamrater. Att ni ska få den kraft som behövs i olika situationer i livet.
  • Sändning, som betonar att vi är sända ut i världen för att göra den bättre både för oss själva och för våra medmänniskor.

Anmälan öppnar i mitten på april.
Du anmäler dig här på vår hemsida. När din anmälan har registrerats får du en mailbekräftelse på detta. Efter sommarlovet får du ett brev med information om vilken grupp du har kommit med i samt tid och plats för första träffen. Vi använder oss av ”först till kvarn”-principen, när grupperna är fulla så blir ditt andrahandsval viktigt. Prata med dina kompisar innan om ni vill anmäla er till samma grupp. Anmäl dig i tid, så ökar alltså dina chanser att få ditt förstahandsval!

Anmäl dig här!

Här anmäler du dig till Konfa 2023-24. Vi erbjuder många olika alternativ, se vilket som passar dig bäst.

Vanliga frågor om konfirmation

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om konfirmation. Välkommen att höra av dig till oss om du inte hittar svar på det du undrar över.