Vanliga frågor om konfirmation

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om konfirmation. Välkommen att höra av dig till oss om du inte hittar svar på det du undrar över.

Vem bjuds in till konfirmation?

Svenska kyrkan bjuder in till konfirmation det år man fyller 14 år (och oftast går i åttonde klass). En inbjudan går ut till alla ungdomar som är medlemmar i Svenska kyrkan eller som har minst en vårdnadshavare som är medlem. Men det går bra att anmäla sig även om man inte har fått någon inbjudan. Är du inte döpt innan du börjar kan du bli det under konfirmandtiden. Dina föräldrar blir i så fall tillfrågade först.

Vad innebär det att bli konfirmerad?

Under konfirmationstiden får du veta mer om kristen tro. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. I dopet lovar Gud att gå med dig under livets alla dagar. Konfirmationstiden handlar om att påminnas om detta och fundera över vad det betyder för dig och ditt liv.

Jag är inte döpt – får jag vara med ändå?

Du får så klart vara med även om du inte är döpt. Däremot måste du vara döpt för att kunna konfirmeras. Du kan bli döpt någon gång under konfirmandåret, det är det många konfirmander som blir. Om du inte är döpt kommer du överens med din konfirmationspräst om var, när och hur du vill ha dopet. Om det skall vara tillsammans med konfagruppen eller tillsammans med till exempel familjen.

Måste jag tro på Gud för att bli konfirmerad?

Det behöver du inte, men konfirmationen är ett bra tillfälle att ta reda på var du själv står i frågor som handlar om livet och den kristna tron.

Kostar det något?

Alla grupper i Uddevalla är avgiftsfria. Konfirmationsläsningen betalas av kyrkoavgiften.

Särskilda behov

Du ska inte behöva till exempel läsa högt om du har dyslexi eller göra något annat som känns obekvämt. Har du särskilda behov eller någon typ av funktionsnedsättning, till exempel hörselnedsättning, berätta det för oss. Eller be dina vårdnadshavare göra det, så att vi kan hitta en bra lösning för dig. För konfirmander som går i särskolan finns en särskild grupp, Fredagsgruppen.

Jag oroar mig för att åka på läger

Många konfirmander upplever lägervistelsen som ett minne för livet och ledarna gör sitt bästa för att det ska bli ett bra och roligt minne. Därför är det bra om ledarna känner till oro och funderingar, så att de kan stötta och hjälpa till om det behövs. En grupp (Bäve onsdag) har läger utan övernattningar.

Den konfirmandgrupp jag vill vara med i finns i en annan församling. Går det?

Ja, du kan välja att konfirmeras i vilken församling du vill. Det kostar inte heller något extra om du väljer en annan församling.

Jag är 16 år och jag har kommit på att jag vill konfirmeras. Hur gör jag?

Det finns ingen övre åldersgräns för konfirmation. Ta kontakt med församlingen och fråga vilka alternativ som finns för dig.

Anmäl dig här!

Här anmäler du dig till Konfa 2023-24. Vi erbjuder många olika alternativ, se vilket som passar dig bäst.

Konfirmation – så går det till

Funderar du på att konfirmeras? Då är du inte ensam. Varje år konfirmeras drygt 30 000 ungdomar i Sverige. Här kan du läsa mer om vad konfirmation är och hur det går till.