Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.
Foto: Ulrika Robsarve /Ikon

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Genom vigsel i kyrkan bekräftas en kärleksrelation mellan två människor, inför Gud och inför varandra.

Boka bröllop online

För att underlätta för er som vill gifta er erbjuder nu vi möjligheten att boka tid för vigsel på webben.

Dop och vigsel på nationaldagen, den 6 juni, 2024

Dopet är för alla oavsett ålder, kanske blir det livets första fest. Varit nyfiken på dopet själv? Drömt om att gifta er? På nationaldagen den 6 juni öppnar Torslanda kyrka sina vackra, gamla kyrkdörrar för drop-in dop och drop-in vigsel.

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi om Guds välsignelse över äktenskapet. Att gifta sig är en av de stora händelserna i mångas liv som ofta samlar både familj, släkt och vänner. Men för att en vigsel ska kunna äga rum (vara juridiskt bindande) krävs utöver brudparet bara en präst och två vittnen, och att ni ansökt om hindersprövning hos er lokala skattemyndighet.
Innan vigseln träffar ni er präst för vigselsamtal, där talar ni om vigselns innebörd och går igenom det praktiska i själva ceremonin. En del par gifter sig borgerligt för att sedan få äktenskapet välsignat i kyrkan. Vigseln är gratis för Svenska kyrkans medlemmar.

När och var?
Du kan boka tid för bröllop här på webben eller kontakta församlingsexpeditionen tel. 731 90 00 för att bestämma dag för er vigsel. Därefter tar prästen kontakt med er så att ni tillsammans kan utforma gudstjänsten utifrån era önskemål och sammanhang. Om ni vill vigas eller välsignas i en annan kyrka än Amhult, Torslanda eller Björlanda måste ni själva kontakta den församling kyrkan ligger i för att boka tid, det samma gäller om ni önskar en präst som inte tillhör församlingen.

Vigsel eller välsignelse utomlands

Många av Svenska kyrkans kyrkor utomlands har möjlighet att genomföra en vigsel eller välsignelse men möjligheterna varierar beroende av land. Därför ska ni i mycket god tid ta kontakt med Svenska kyrkan i det land ni önskar hålla akten. En vigsel eller välsignelse utomlands kostar mellan 1000 – 3500 kr.

Du hittar mer information här >>

Vill ni hyra lokal?

Låna brudkrona

Vi har fyra olika brudkronor att låna ut i samband med vigsel i någon av våra kyrkor. Här kan du se hur de olika brudkronorna ser ut.

För mer information eller boka en brudkrona kontakta församlingsexpeditionen.
Tfn: 031- 731 90 00.