Musik i samband med kyrkliga handlingar

Valet av musik vid dop, bröllop eller begravning är viktigt för många. Våra musiker har en stor repertoar och det är ett fint tillfälle att få höra levande musik.

Hur gör jag om jag vill ha inspelad musik vid dop, bröllop eller begravning?

Där det finns önskemål om att spela upp en låt eller sång, kan detta göras med medtagen original CD-skiva eller en nedladdad köpt skiva/låt från exempelvis iTunes. Det hela handlar om licens/royalties till skivbolagen. Notera att vi inte spelar upp musik från spotify eller kopierade/brända cd-skivor.

Alla kyrkor i Torslanda-Björlanda församling har möjlighet att spela upp CD-skivor och ansluta mobiltelefoner, surfplattor och dylikt (via hörlursuttaget, 3,5 mm) för uppspelning av köpt musik via exempelvis iTunes eller liknande tjänster. Församlingen står inte för cd-skivor eller mobiltelefon för att spela upp musik, eventuella sladdar och adaptrar tar man också med själv.

Fråga gärna musikern i god tid om du önskar att en särskild låt ska spelas live! Prästen och musikern kommer gärna med förslag på musik om du känner dig osäker på musikval. Om du vill spela upp iTunes/liknande tjänst eller cd-skiva meddelar du prästen i god tid om detta.

Digitala musiktjänster som streamar musik är inte tillåtna

Vi kan inte tillåta streamad eller nerladdad musik vid kyrkliga handlingar, gudstjänster och offentliga samlingar. Spotify, You tube mm. är endast lagligt att framföra vid privata små tillställningar. Digitala streamingtjänster kan eventuellt användas av er själva under dopkalaset, bröllopsfesten eller minnesstunden då dessa är privata tillställningar.