Konfirmation

Få nya vänner, åk på läger, ha roligt med andra, fundera över livet – allt tillsammans med Gud. Nu är anmälan öppen till konfirmationsgrupperna, 2023-2024.

Va roligt att du hittat hit!

Har du tankar om livet, kyrkan och Gud? Finns det ens någon Gud?
Detta och mycket mer handlar konfan om! Vi förutsätter inte att du tror eller kallar dig kristen, men i konfan finns det en chans att ta reda på mer om Gud och vad kristen tro handlar om.

Oavsett om man är kristen innan konfirmationen eller inte lär man sig mycket nytt. Nya sätt att se på saker och andra lärdomar.

Christa

VÅRA KONFIRMANDGRUPPER 2023-2024:

Anmälan till årets grupper är nu stängd. Det finns platser kvar i Alpin tisdag samt Seglingsgruppen. Kontakta per.stjernkvist@svenskakyrkan.se för mer information.

Alpin tisdag- Uppstart 3 oktober

Kan det vara så bra att det går att kombinera konfirmation med hurtigt sportande? Vill du gå i konfirmation och få chansen att samtidigt åka på ett riktigt roligt vinterläger? Häng på gruppen som åker och firar nyår i vintriga Dalarna! Där blir det tillfälle till en mängd olika aktiviteter såsom skön utförsåkning i Romme Alpin, hockeyträningar, fotboll, innebandy, dans eller volleyboll. Vi träffas under veckorna i Björlanda församlingshem. Denna grupp görs i samarbete med föreningen KRIK, Kristen idrottskontakt, som arrangerar nyårslägret.

Dag och tid: Tisdagar kl. 16.30-18.30 i Björlanda församlingshem.
Läger: Höstlägerpå Björkö, datum kommer senare. Explore i Falun 29 december-1 januari.
Konfirmation: Torslanda kyrka datum kommer senare.
Avgift: Liftkortskostnad och ev. hyra av utrustning.
Deltagare: Max 22.

Segling - Uppstart 4 oktober

Vill du pröva på livet till havs på en fet segelbåt? Under en vecka under sommarlovet sticker vi ut med Elida som är en Performance yacht, alltså en snabbgående stor segelbåt. Kolla in deras hemsida www.elida.se om du vill spana in båten i förväg. Ombord hjälps man åt med segelhantering, och andra småsysslor varvat med härlig gemenskap, bad från båt och samtal om Gud. Gillar du äventyr så är detta något för dig! Vi träffas under veckorna och förbereder oss för seglatsen, men pratar även om allt som hör konfan, Gud och livet till. Kanske tränar vi även på att gå på vattnet :)

Dag och tid: Onsdagar kl. 16.30-18.30 i Björlanda församlingshem.
Läger: 7-8 oktober på Björkö. Segling med Elida 29 juni-5 juli (2024).
Konfirmation: 24 augusti i Björlanda kyrka.
Avgift: 1750:-
Deltagare: Max 30.

Sommar - Uppstart 21 januari, 2024

Årets somrigaste grupp! En grupp för dig som känner att det är svårt att hinna med under veckorna, då det mesta är helt fokuserat till sommaren men med några nedslag under året. Ett riktigt roligt konfirmationsläger i juni och efter det träffas vi dagtid under två veckor på hemmaplan. Det blir samtal, film, sport, lek och allt som hör sommaren till. Tillsammans upptäcker vi vem Gud är!

Dag och tid: Söndagar ca en gång i månaden under vintern och våren i Amhults kyrka.
Dagtidsträffar under vecka 26-27 (2024) i Björlanda och Amhult.
Läger: 15-19 juni på Krik ACTION på Liljeholmens folkhögskola, Rimforsa. Samt ett dygn under våren.
Konfirmation: 6 juli i Amhults kyrka.
Avgift: Ingen avgift.

Deltagare: Max 30

Alpin - Uppstart 4 oktober

Dag och tid: Onsdagar kl. 16.30-18.30 i Björlanda församlingshem.
Läger: 6-7 oktober på Björkö. Explore i Falun 29 december-1 januari.
Konfirmation: 25 maj i Torslanda kyrka.
Avgift: Liftkortskostnad och ev. hyra av utrustning.
Deltagare: Max 22.

Berlin x4 - Uppstart 3, 4, 5 oktober

Varför gör vi skillnad på människor? Är nazism och utanförskap bara något som hör historien till? Utifrån vår resa till Berlin i Tyskland tar vi oss an dessa frågor och mycket mer. I Berlin besöker vi det som finns kvar av Berlinmuren och får del av Berlins historia genom en guidad tur i Berlin och besök i Svenska kyrkan. Vi åker till Sachsenhausens koncentrationsläger samt besöker minnesmonumentet i Berlin. Vi funderar utifrån Bibeln och den kristna tron. Hur ser Gud på oss människor och kan jag göra någon skillnad?

Berlin grupp 1.

Dag och tid: Tisdagar kl. 16:00-18:00 i Torslanda församlingshem.
Läger: 27-28 oktober på Björkö. Berlin 1-5 april.
Konfirmation: 18 maj i Torslanda kyrka.

Berlin grupp 2.

Dag och tid: Onsdagar kl. 16.00-18.00 i Amhults kyrka.
Läger: 20-21 oktober på Björkö. Berlin 1-5 april.
Konfirmation: 19 maj i Amhults kyrka.

Berlin grupp 3.

Dag och tid: Torsdagar kl. 16.00-18.00 i Amhults kyrka.
Läger: 13-14 oktober på Björkö. Berlin 1-5 april.
Konfirmation: 19 maj i Amhults kyrka.

Berlin grupp 4 onsdag

Dag och tid: Onsdagar kl. 16:00-18:00 i Torslanda församlingshem.
Läger: Höstläger på Björkö, 28-29 oktober. Berlin 1-5 april.
Konfirmation: I Torslanda kyrka, datum kommer senare

Samtliga Berlingrupper:

Avgift: 1750:- och fickpengar i Berlin.

Deltagare: Max 22/grupp.

Jag var väldigt osäker om jag gjorde rätt val när jag började, men desto mer tid jag spenderade i kyrkan och i konfan blev jag mer säker och idag kallar jag mig stolt kristen. Det var en stor omställning och konfatiden betydde otroligt mycket för mig och var en väldigt speciell tid. Inte nog med det, jag döptes även under min konfatid och jag trivdes otroligt bra i min grupp och med mina ledare.

Nomi

Konfa-FAQ

Vem får konfirmera sig? Vad ska du som förälder tänka på? Kan man vara för gammal?

Det har gett en hjälp och en inriktning i livet. Om du är osäker på om du ska konfirmera dig eller inte…………..gör det!

Elliot och Noel