En prydnadsängel står bredvid ett dopljus.
Foto: Albin Hillert/Ikon

Praktiska råd inför dop

Tips och råd som är bra att tänka på inför, under och efter ett dop.

Att tänka på inför dop

• DATUM | Tänk i god tid ut datum och tid för dopet. Ha några extra datum i reserv, ifall det det första är upptaget.
  • PLATS | Var vill ni att dopet ska äga rum? I en kyrka i den egna församlingen, hemma i bostaden eller trädgården eller någon annan plats?
  • BOKA | Kontakta församlingsexpeditionen och boka tid för dopet. Önskar ni ha egen präst måste ni själva ta kontakt med prästen och fråga om att döpa ert barn.
  • DOPKLÄDER | Om ni har egen dopklänning, se över i vilket skick den är. Kanske den behöver tvättas eller lagas. OBS! Laga inte med säkerhetsnålar! Behöver ni låna dopklänning - fråga släkt och vänner eller i församlingen.
  • FADDER | Välj om barnet ska ha fadder/faddrar. Ta kontakt med tilltänkta faddrar och fråga om de vill. En fadder måste själv vara döpt. Man behöver inte ha faddrar.
  • SÅNG OCH MUSIK | Fundera på vad ni vill ha för psalmer och musik under dopet. Kanske vill ni ha någon som sjunger eller spelar något.
  • GÄSTER | Vilka och hur många vill ni bjuda till dopet? Fundera ordentligt och realistiskt. Bjud in så ni blir lagom många. Skicka ut inbjudningar i god tid.
  • DOPKALAS | Om ni vill ha ett kalas i samband med dopet behöver ni en plats för kalaset och fundera över vad ni vill bjuda på. Ofta finns det ett församlingshem att låna eller hyra i samband med dopet och där finns oftast porslin, dukar m.m. att låna.
  • DOPSAMTAL | Innan dopgudstjänsten kommer prästen att boka in tid för dopsamtal med dopfamiljen. Vid samtalet framför ni era önskemål om psalmer, om någon släkting eller vän ska läsa text eller sjunga? Kanske ska även faddrarna vara med i dopsamtalet.
  • FOTOGRAFERING | Fråga prästen om fotografering under dopgudstjänsten. Be någon eller några av dopgästerna att fotografera under dopet och kanske under kalaset.
  • FAMILJEN | Fundera i god tid på vad ni och eventuella syskon ska ha på sig, lägg fram kläderna i tid så slipper ni onödig sista-minuten-stress.
  • EFTER DOPET | Se till att det finns ett bord för doppresenter och någonstans där ert lilla barn kan sova i lugn och ro en stund - och gärna en vrå för leksugna små dopgäster.

PÅ DOPDAGEN

• Kom i tid till kyrkan, men inte så tidigt att både ni och dopbarnets syskon blir otåliga.
  • Se till att dopbarnet har fått sova och är mätt och belåtet.
  • Kom ihåg att det är jobbigt att ta på barnet dopklänningen. Släpp inte in onödiga "hjälpare", man blir bara stressad.
  • Sitt ner med barnet och samla ihop er innan ni går in i kyrkan.