Dopklänningar som hänger på galgar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Dopklänning/kläder

Den vita dopdräkten uttrycker att alla som döpts är jämlika.

Av tradition döps de flesta spädbarn i vit dopklänning, men du väljer själv om det passar er, eller om barnet ska ha vanliga kläder.

Varför är klänningen vit?

Inom den kristna tron är den vita färgen festens färg. Den är också förknippad med renhet och oskuldsfullhet.

Varför är klänningen lång?

Vid ett barndop är det föräldrarna som vill att deras barn ska döpas. För barnet innebär detta att dopet blir något att växa in i. Den långa dopklänningen vill visa hur dopet är något att växa i och hur Guds kärlek och nåd är större än vad vi kan förstå. När man sedan konfirmeras tar man symboliskt på sig dopklänningen (konfirmandkåpan) igen. Vid konfirmationen får den döpte säga ja till sitt dop. Konfirmanden bekräftar sitt dop och Gud bekräftar konfirmanden.

Låna dopklänning

I församlingen finns flera olika dopklänningar att låna. Större och mindre, enklare och mer utsmyckade. Det finns naturligtvis möjlighet att komma och titta och prova innan dopet. Kontakta församlingsexpeditionen för mer information!

Kontaktuppgifter till Stallarholmens församling

Post- och besöksadress: Ytterselövägen 8, 645 62 Stallarholmen

Tfn: 0152-346 40

Öppettider: Måndag-torsdag kl 10:00-15:00 (lunchstängt kl 12-13). Fredag kl 10:00-12:00.

E-postadress: stallarholmen.forsamling@svenskakyrkan.se