Foto: Lars Calén

Svenska kyrkan Solna

- för dig som bor och arbetar i Solna.

Kontakt och öppettider

Om du vill besöka eller prata med oss.

Solna kyrkogårdsförvaltning

I 800 år har Solnabor - och många andra som på något sätt varit knutna till Solna - vigts till vila i jorden omkring Solna kyrka.  Idag finns här kist- ask- och urngravar, minneslund och barnlund.

Dop, vigsel och begravning

Svenska kyrkan finns med i alla livets skeden. Läs här mer om hur du kan boka dop, vigsel och begravning.

Hemsidan fungerar igen!

Den 23 november 2023 drabbades Svenska kyrkan av en IT-attack som kom att påverka hemsidor och digitala system för församlingar över hela landet. I samband med IT-attacken inträffade en personuppgiftsincident som du kan läsa om här.

Ungdomsassistenter till Öppna förskolorna

Sökes: Ungdomsassistenter till Öppna förskolorna.

Odla och väx i Solna kyrkby

Här kan du som längtar efter att sätta händerna i jorden vara med och ta hand om trädgården. Vi följer årets rytm i trädgården. Kom gärna på besök för att prova på.

Musik i vår

Ljuv musik när ljuset återvänder. Välkommen till en musikvår med bredd i Solna kyrkor.

Dagkollo sommaren 2024

Pyssel, lekar och utflykt på Solna församlings dagkollo för barn som är 6-10 år!

Solna församlingsblad

Tidningen som ges ut gratis till alla Solnabor - för dig som gillar att fundera över livet!

En hand som håller i en handväska av läder.

Om väskförbudet och Svenska kyrkan

Polisens beslut att införa ett väskförbud på större evenemang i Sverige omfattar i dagsläget inte gudstjänster och konserter i kyrkan.

Är du inte medlem? Du kan bli.

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. Här finns alltid en plats för dig. Att bli medlem gör skillnad för många.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Intresserad av musik, gemenskap, meditation eller gudstjänster? En gång per vecka skickar vi ut vad som är på gång i Svenska kyrkan i Solna.

Kyrkoherdens krönika

Kyrkoherde Niklas Lång har ordet. Läs krönikor om samtida händelser och tankar.

Kyrkans öppna förskolor

Sångstunder, gemenskap och lek. Solna församling har tre öppna förskolor som erbjuder mötesplats för små barn och medföljande förälder/föräldrar/annan närstående vuxen.

Barn och ung

Det finns verksamhet för alla åldrar: öppen förskola , körer i Råsunda och Bergshamra kyrka, miniorer, juniorer och ungdomskaféer som ses i Kyrkans hus varje vecka under terminerna. Men också konfirmation, läger, ungdomsledarutbildning och upplevelsevandringar som skolor kan boka för sina elever.

Människor i nöd behöver vårt stöd

Situationen i Israel och Gaza orsakar enormt lidande för civilbefolkningen. Act Svenska kyrkan har partner på plats och vi står redo att anpassa våra insatser efter de behov som uppstår. Din gåva gör skillnad.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Swisha en gåva

Att ge via Swish är ett snabbt och enkelt sätt att stödja Act Svenska kyrkan. Swisha en gåva till 9001223 och var med i kampen mot fattigdom, förtryck och orättvisor världen över.

Tre män vaktar några extermt magra kor. Torkan har slagit hårt.

150 år av engagemang

Under hela 2024 uppmärksammar Act Svenska kyrkan 150 år av internationellt engagemang och jubileet kommer att genomsyra kommunikationen under sommaren också.