Konfirmation

Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att låta sig konfirmeras i Svenska kyrkan. Häng med på resor och läger, prata om livets stora och små frågor och få vänner för livet!

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan.

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig.

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt. Konfrimandgrupperna träffas regelbundet under året och du kan antingen välja en som träffas varannan vecka eller några helger under våren.

När vi ses på konfirmandträffar eller läger pratar vi om olika frågor i små eller stora grupper. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga. Vi hittar också på olika aktiviteter och provar nya saker tillsammans.

I Solna församling finns det fyra alternativ att välja mellan; Trysil, Berlin, Åre och Italien.

Konfirmationsfolder

Klicka på bilden för att läsa foldern
Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Närbild på ett altarkors med två händer som talar teckenspråk.

Konfirmation för dig som är teckenspråkig

Konfirmationstiden är en spännande tid. Du får träffa nya kompisar, prata om allt mellan himmel och jord, fundera över frågan om Gud finns och åka på läger tillsammans med teckenspråkiga konfirmander från hela Sverige.

KONFIRMERAS SOM VUXEN

Det är aldrig försent att konfirmeras. För mer information och alternativ för dig över 16 år kontakta Anders Isacsson, 08-546 646 63 eller anders.isacsson@svenskakyrkan.se.