Foto: Ulrika Robsarve/IKON

Vigsel

Vigselgudstjänst kan firas i Solna församlings alla kyrkor. För många är detta en av de viktigaste och mest glädjefyllda dagarna i livet.

Glöm inte att i förväg ansöka  om hindersprövning hos den lokala skattemyndigheten. Hos församlingen bokas kyrka och tid för vigseln.

I Kyrkans hus finns brudkronor för den som vill låna en sådan.

VÄLSIGNELSE ÖVER BORGERLIG VIGSEL
Om ni gift er borgerligt erbjuder församlingen en välsignelsegudstjänst med förbön för ert äktenskap.

Vigselmusik

Information från församlingens organister, om vigselmusik, hittar du genom att klicka HÄR.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.