Foto: Alex & Martin / Ikon

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Kyrkans sociala omsorg - diakoni

Diakoni är kristen tro omsatt i praktisk handling. Ordet kommer från grekiskan och betyder tjänst. För oss innebär det omsorg om människor i utsatta livssituationer.

Enskilt samtal i kyrkan

Behöver du någon att prata med? Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad.

Samtalsgrupper för sörjande

Nyköpings församling har olika samtalsgrupper för sörjande.

Diakonikassan

Diakonikassan i Nyköpings församling består av insamlade pengar och kollekter samt gåvor, med ändamålet att kunna ge ekonomiska bidrag till behövande.

Svedelius minnes- och hjälpstiftelse

Kvinnor som bor i Sörmland, är äldre och ensamstående eller ensamstående med minderåriga barn - för er finns bidrag att söka.

En korg fylld med sedlar står på ett bord.

Herman Sjöfälts fond och S:t Annes fond

Från den 1 april finns det möjlighet för dig som tillhör målgruppen att ansöka om ett ekonomiskt bistånd ur en av ovanstående fonder.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan är en resurs på Nyköpings lasarett och finns till för dig som är patient, närstående eller personal.

Prat och promenad

Vill du prata med en medarbetare i Nyköpings församling under en promenad?

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.