Foto: Janne Höglund

Om Nyköpings församling

Nyköpings församling bildades den 1 januari 2014 då de tidigare församlingarna Alla Helgona och S:t Nicolai gick samman. Församlingen har över 20 000 medlemmar, cirka 80 anställda, samt hundratals ideella och förtroendevalda.

Församlingen leds av kyrkoherden som - tillsammans med församlingens arbetsledare - ansvarar för gudstjänstliv, undervisning, diakoni och mission. Nyköpings församling ingår i Strängnäs stift.

Sju kyrkor, två kapell, två församlingshem, ett krematorium och fyra kyrkogårdar – allt detta förvaltar Nyköpings församling. Dessutom finns församlingen representerad i Sjukhuskyrkan, på häktet och anstalten.

Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet inom församlingen. Kyrkorådet är församlingens styrelse och verkställande organ.

Kontakta oss

Vill du göra en bokning? Har du en fråga? Eller vill du samtala med en präst? Välkommen att höra av dig!

Läs senaste Avtryck

Avtryck delas ut som samhällsinformation till alla som bor i Nyköping. Här kan du läsa de senaste utgåvorna.

Närbild på färgglada påskfjädrar.

Månadsblad

Här kan du läsa församlingens senaste månadsblad. I månadsbladet finns kalendarium för våra gudstjänster och all vår verksamhet där det inte krävs någon anmälan.

Kontakta församlingsexpeditionen

E-post: nykoping.pastorsexp@svenskakyrkan.se
Postadress: Box 103, 611 23 Nyköping
Besöksadress: V. Storgatan 33, 611 32 Nyköping

Församlingsexpeditionen har öppet för besök och telefon följande tider:

Måndag, tisdag: 10.00-12.00 samt 13.00-15.00
Onsdag: 13.00-15.00
Torsdag, fredag: 10.00-12.00 samt 13.00-15.00

Övrig kontorstid finns vi oftast tillgängliga på telefon, men inte alltid. Du kan även kontakta oss via e-post, som vi besvarar under kontorstid på vardagar.