Uttalande: Välkommet beslut om möjlighet till uppehållstillstånd

Svenska kyrkan välkomnar riksdagens beslut att bifalla proposition (2017/18:252), ”Extra ändringsbudget för 2018 – Ny möjlighet till uppehållstillstånd”. Beslutet ger ungdomar en ny möjlighet till uppehållstillstånd och framtidstro. Det skriver Svenska kyrkans generalsekreterare, Helén Ottosson Lovén, i ett uttalande.

Uttalandet i sin helhet:

”Svenska kyrkan välkomnar riksdagens beslut idag att ställa sig bakom Proposition 2017/18:252 Extra ändringsbudget för 2018 - Ny möjlighet till uppehållstillstånd Propositionen ger en ny möjlighet till uppehållstillstånd för ett stort antal ensamkommande unga som kom till Sverige som barn före den 24 november 2015 och som på grund av olika orsaker kommit i kläm i systemet. Majoriteten av dessa ungdomar kommer från Afghanistan där säkerhetsläget är kritiskt. Trots de brister i förslaget som Svenska kyrkan tidigare har påtalat välkomnas beslutet att ge dessa ungdomar, som levt i osäkerhet i Sverige under en lång tid, en ny möjlighet till uppehållstillstånd och framtidstro.

Svenska kyrkan vill dock uttrycka sin oro över den grupp ungdomar som inte omfattas av lagändringen. Det handlar om unga som väntat en orimligt lång tid på beslut och som lever i en mycket osäker och utsatt situation. Till exempel de som kom till Sverige efter den 24 november 2015, de som hinner utvisas innan lagen träder i kraft eller de som är strax under 18 år vid asylbeslutet och får avslag med ”förlängd tidsfrist” fram till 18-årsdagen. Vår förhoppning är att regeringen fortsätter att arbeta för att även dessa ungdomar får en rättvis chans till uppehållstillstånd i Sverige.

Svenska kyrkan möter dagligen unga människor som flytt från krig och förföljelse och som vid ett återvändande går en mycket osäker framtid tillmötes. Tillsammans med andra delar av civilsamhället tar Svenska kyrkan redan idag ett stort ansvar för de människor som hamnat i kläm i ett allt hårdare samhällsklimat. Vi välkomnar därför den möjlighet som detta beslut ger dessa ungdomar. Svenska kyrkan har ett starkt engagemang för att bidra till ett samhälle där medmänsklighet och humanitära värderingar är ledstjärnor och bedömer att beslutet är ett steg mot ett ökat innanförskap.”

Helén Ottosson Lovén
Generalsekreterare
Svenska kyrkan

Svenska kyrkans tidigare uttalande finns att läsa här