Går det att förlåta övergrepp?

Publicerad

Den 10 november 2022 genomfördes seminariet ”Svenska kyrkans ursäkt till samerna, går det att förlåta övergrepp?”. Se filmen från samtalet.

Eva Forsgren, ordförande i Samiska föreningen i Uppsala, samtalar med konstnärerna Katarina Pirak Sikku och Thomas Colbengtson samt Gunilla Märak, ledamot i Samiska rådet i Svenska kyrkan.

Pirak Sikku och Colbengtson har i sin konst gestaltat och bearbetat frågor kring försoning och historiska övergrepp mot samer. Tillsammans med Gunilla Märak och Eva Forsgren samtalar de om övergrepp utifrån olika perspektiv.

Seminariet är ett samarrangemang mellan Samiska rådet i Svenska kyrkan, Kyrkokansliet och Uppsala stift, som en del av Svenska kyrkans försoningsprocess med det samiska folket.

Läs mer om försoningsprocessen