Samernas nationaldag 6 februari med jubileum

Samefolkens dag, den samiska nationaldagen, som firas den 6 februari, blir allt viktigare för samer i alla länder. Det säger Sylvia Sparrok, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan.

– Samerna är ett urfolk och en minoritet i samhället. Då blir känslan av identitet och tillhörighet extra viktig, säger hon.

Jubileumsfirande i Trondheim

I år är firandet av samefolkens dag speciellt. Det innehåller ett stort jubileumsfirande i Trondheim,Tråante 2017. Under en hel vecka firas 100-årsminnet av det allra första landsmötet för samer över nationsgränserna som hölls i Trondheim den 6 februari 1917.
Sedan 1992 är just 6 februari samernas nationaldag i Sverige, Norge, Finland och Ryssland.

Syliva Sparrok reser till Tråante 2017 för att vara med om firandet.
- Där ordnas en jubileumsmässa på samefolkens dag i Nidarosdomen. Både ärkebiskop Antje Jackelen och biskop Eva Nordung Byström  är inbjudna, säger Sylvia.

Läs intervju med Sylvia Sparrok inför jubileumsfirandet.

Läs mer om:
Tråante 2017