Foto: Marcelo Schneider/WCC

Kyrkornas världsråd vill mobilisera för klimaträttvisa under generalförsamlingen

"Vi vill lyfta frågan om klimaträttvisa och behovet av att värna om skapelsen. Om vi inte ändrar vårt beteende kommer planeten vara obeboelig om 50 år. Vi måste agera nu" säger KV:s tillförordnade generalsekreterare Rev. Prof. Dr Ioan Sauca.

Generalförsamlingens första tematiska stormöte äger rum den 1 september, som också är startdatum för det ekumeniska initiativet Skapelsetid.

- Mycket fokus kommer ligga på just skapelsen i det första möte. Det är en teologisk fråga. Guds plan genom Kristus var också försoning och helande av hela skapelsen, säger Sauca.

- Kyrkorknas världsråd engagerar sig inte i skapelsen och klimatet som ett modeuttryck i tiden, utan som en grundläggande hörnsten i vår identitet, fortsätter han.

Inför klimattoppmötet COP26 i Glasgow samlades religiösa ledare i Rom för att tillsammans uppmana världens ledare att erkänna den brådskande klimatkrisen och handla för att bevara Guds skapelse.

Kyrkornas världsråd är den enda trosbaserade organisationen som har haft en permanent närvaro i processen kring FN:s konvention om klimatförändringar (UNFCCC). KV har deltagit i samtliga av FN:s klimatkonferenser/toppmöten sedan  Earth Summit i Rio de Janeiro, 1992.

Ta del av KV:s centralkommités uttalande om behovet av effektiva åtgärder för klimatkrisen från det senaste mötet i juni (engelska).

Se en intervju nedan där Sauca delar fler tankar kring skapelsen och klimatet samt andra aktuella frågor inför generalförsamlingen.