Framsidan av tidningen 1-2025 visar ett kyrktorn med ballonger som ett påskris
Lyssna

Kyrka-Skola

Sen länge har skolorna och kyrkan på norra Gotland haft ett fint samarbete. Här nedan har vi samlat alla kyrka-skola projekt och vandringar som vi erbjuder. Det ger er som arbetar i skolan en tydlig och enkel överblick över vad vi tänkt skulle passa er årskurs bäst. Vissa studiebesök sker en viss tid på året medan andra kan variera under läsåret. När kyrkans verksamhet sker i samarbete med skolorna utgår vi från att alla elever ska kunna vara med eftersom skolans uppdrag är för alla. Vi tänker att det är lektioner/studiebesök som ska vara ett komplement till skolans religionsundervisning inom området kristendom. Vi gestaltar och undervisar i frågor som vi känner väl; tro, bibelberättelser, traditioner, etiska frågor och kyrkans liv.

Död, mobbing och sorg - men också musik, julfirande och kulturarv! 
Norra Gotlands pastorat erbjuder skolorna besök anpassade för de olika årskurserna, som du kan läsa mer om i dropmenyn nedan. 


Möta elever och pedagoger i kris

Ibland händer större saker som påverkar en klass eller en hel skola. Det kan vara en enskild tragedi i en familj eller något som händer i samhället eller världen som gör att barnen funderar på sorg eller hamnar i en annan kris. Präst, diakon eller pedagoger kan finnas med som resurser när frågorna kommer eller när det värsta händer. Varje skola erbjuds att ha en präst knuten till sitt kristeam. Svenska kyrkan klarar att både stå för sitt uppdrag och att med respekt och värme möta den som inte delar trosuppfattning. När livet skakas kan man behöva någon utifrån att möta känslorna mot. 
Utifrån situation kan vi tillsammans forma vad som kan bli bra för gruppen. 


Skolprogrammet

Vi skickar ut inbjudningar med förslag på datum till de säsongsbetonade besöken, men hör gärna av er och boka in de andra när det passar er! 
Om eleverna har andra funderingar i samband med andra ämnen (kanske vill räkna matte med kyrkan) eller händelser i gruppen eller i världen, så hör av er. 
För några skolor kan det bli buss till en kyrka i samband med besöken, men det ordnar vi 
såklart!
Välkomna!


Renée Strage Nylander
Ansvarig pedagog Kyrka-Skola
renee.strage.nylander@svenskakyrkan.se
072-713 27 42

 

Erbjudanden om klass/skolbesök

Adventssamling v 47-48

En kort stund i kyrkan, där man får prova några adventssånger och lära sig om advent. Hela skolan och förskolan är välkomna. Ni väljer själva om ni vill komma alla samtidigt eller dela upp på det vis som passar er, tex åldersgrupper eller kompisgrupper. Utformningen av samlingen anpassas till åldrar och gruppens storlek. 
Om det finns sånger barnen övat på, så kan vi gärna sjunga dem. 
Beroende på ålder så kan bland annat Blinka lilla stjärna, Nu tändas tusen juleljus och Stilla natt dyka upp. 

Förskoleklass - julen v 50-51

Ett julspel för alla sinnen genom en tidsresa till år 0, där barnen får möta herdar, Josef, Maria och ett litet Jesusbarn. 
Stjärnan tänds, och de får en bakgrund till varför vi firar jul. Vi avslutar med minifika och pratar om vad de varit med om. Tar ca 45-50 minuter. 
Inbjudan kommer under hösten. 


Klass 1 - julen v 50-51

Julspel i en annan uppsättning än i förskoleklass befäster kunskaperna.
Inbjudan kommer under hösten. 

Klass 2 - påsken v 11-12

Berättelsen om påskens händelser är både spännande, läskig, snäll och hoppfull. 
Kyrkan förvandlas till Jerusalem år 33 och eleverna får en dramatisk introduktion till påsk-
firandet och vad kristna tror på.
Inbjudan kommer under våren. 

Klass 2 och uppåt - sjung med kantorn!

I läroplanen står att eleverna ska få lära sig ett antal psalmer för att det tillhör allmänbildningen. 
Klassen kommer till kyrkan och får lyssna till orgeln och sjunga under en kyrkomusiker och pedagogs ledning. 
Utformningen av passet sker gärna i samarbete med klassens musiklärare och utifrån önskemål. 
Till allmänbildningen kan räknas psalmer som är vanliga vid dop, bröllop och begravning, men också efter årstid och högtider som jul.

Klass 3 - kyrkogården

Vi upptäcker kyrkogården och gör en kyrkogårdsorientering bland stora, små och spännande gravstenar med symboler och yrken. 
När man är runt 9 år brukar man fortfarande ha ganska praktiskt lagda funderingar på döden. Flera av skolorna på norra Gotland ligger nära en kyrkogård och kanske hör man klockorna ringa ibland på dagarna, eller se att maskiner är där och gräver. Hur många är det egentligen som är begravda på kyrkogården? Måste man bli begravd på en kyrkogård? Vad händer med kroppen? 
Det finns inga dumma frågor och en pedagog och ibland präst eller klockare lotsar barnen under ungefär en timme där man tittar på gravstenar, får veta vad en minneslund är, kanske pröva att tända något ljus. 
En del barn har erfarenhet av sorg, och det kan vara bra att två vuxna som barnen känner följer med, om någon får stora känslor och kan behöva någon nära. Sorg är en del av livet, och kommer det tårar så hanterar vi det tillsammans. De flesta barn blir mest nyfikna i det här sammanhanget, eller kan bidra med sina erfarenheter (oavsett om det är en saknad katt eller en mormor). 
Kyrkogårdsvandringen passar bäst på höst eller vår. Boka in när det passar er!

Klass 3 - kyrkdetektiven

För en stund kommer eleverna att förvandlas till detektiver i kyrkan. I mindre grupper får de gå runt och leta efter 
olika tecken, symboler, spännande föremål och bilder.
Det här är ett kul sätt att upptäcka kulturarvet och kan passa bra in när man läser om hembygden. Det brukar kunna bli lite matematik, svenska och bild utöver SO! 
Boka in när det passar under läsåret. 

Klass 4 - bibeläventyret

Bibeläventyret här berättar vi Bibelns kända berättelser och personer. 
Del ett handlar om Gamla testamentet, t.ex. skapelsen, Noa, Sara och Abraham, Mose, Rut och kung David. Historierna länkas samman och genom alla sinnen får de ta in berättelserna. Äventyret omfattar tre 90 
minuterspass med några dagar mellan. Bäst fungerar Bibeläventyret i det egna klassrummet, men om så önskas kan man även besöka kyrkan eller församlingshem. 
Läs mer om upplägget på bibelaventyret.se
Bibeläventyret leds av prästen Juana Baumann och du bokar ett besökvia mejl juana.baumann@svenskakyrkan.se

Klass 4 - påskspel v 11 -12

Se klass 2. Den här gången brukar eleverna ta in på ett helt annat vis, och kunna fundera över ont och gott, grupptryck och makt. 
Det är också möjligt att istället boka ett besök i kyrkan och prata om påsk i judedom och kristendom, vad som skiljer och vad som förenar. 

Klass 5 - mer bibeläventyr

Bibeläventyret fortsätter med Nya testamentet. Kontakta präst Juana Baumann för att boka in er klass: juana.baumann@svenskakyrkan.se
Läs mer om Bibeläventyret här

Klass 5 - döden, döden, döden v 42-43

I kyrkan är vi vana att prata om döden och sorg. Vid Halloween och Allahelgona kan det vara bra att prata om hur en begravning går till, olika sätt att se på döden, och hur man kan fundera vidare på själv kring liv och död. Om hur vi sörjer och tillsammans fundera kring vad som händer efter döden.

Elvaåringar har börjat fundera mer på döden, sin egen och andras. Några har varit på begravning, och andra kan oroa sig för att gå på en. Vid det här besöket brukar vi ha flera små stationer. Det kan vara att få höra kyrkomusikern spela musik som är sorglig eller som kan trösta och tända ljus. En station kan vara att leka begravning, prata om hur det går till och vad som praktiskt händer när någon dött och vilka olika gravskick det finns. 
Vi ser gärna att man är två vuxna som barnen känner som följer med klassen. Det kan komma känslor som ett barn inte räknat med - eller att man oroat sig i förväg för vad som kan hända. Vi är inte oroliga för stora känslor, det löser vi tillsammans. Det är en av sakerna vi pratar om - att inga känslor är fel när man har sorg eller tänker på döden. Barn ser mycket död på tv och internet idag, men har kanske inte fått verktygen och orden för att fundera över det. 
Fokus på hur vi berättar är utifrån svensk kulturell tradition med kyrklig eller borgerlig begravning. Berätta gärna om ni har elever med annan bakgrund så att vi kan synliggöra deras traditioner tydligare så klasskompisarna förstår (utan att peka ut någon förstås). 
Inbjudan kommer under hösten.

Klass 6 - kulturarvet

Kyrkan mitt i byn har mycket att berätta. När är den bygd? Hur lång tid tog det? 
Hur hög är den egentligen och vad berättar alla spännande vägmålningar? En liten fikastund är bra för att ställa frågor.  Ca 80 minuter. Syftet här är att ge en känsla för kulturarvet i våra medeltida kyrkor, att det även är något att vara stolta över idag att vi fått i arv att förvalta. 

Vi börjar ute och pratar om hur kyrkan är byggd, och går sen in och tittar på de olika delarna, symbolerna. 
Syftet är att när eleven någon gång kommer till dop, bröllop eller begravning ska känna igen kyrkans beståndsdelar. Men som gotlänning lever vi också mitt i kulturarvet och kyrkan som historisk bärare är något vi alla kan få vara stolta över. 
Att ge de blivande tonåringarna en relation till öns kyrkor som värdefulla byggnader och något vi ärvt av de som gått före och ska lämna vidare till de som kommer sen hoppas vi också ska skydda kyrkorna mot skadegörelse. 

Efter passet ska sjätteklassarna ha med sig så mycket kunskap att de med hjälp av den lilla fusklapp de får med sig ska kunna ge andra en mini-guidning till en medeltida kyrka. 

Klass 6 - Via Dolorosa

Hur är man en bra kompis och förebild egentligen?  Fotoutställningen Via Dolorosa är en modernare tolkning av händelserna kring påsken, gestaltad av barn i deras ålder. Här blir en bra grund till samtal kring situationer som kan vara tuffa att vara i - både som utsatt och som någon som bara råkar stå bredvid. Och hur gör man egentligen om man inser att man gjort någon annan illa?
Klassen fundera tillsammans eller i mindre grupper hur situationen på bilderna blivit som den visar. Vad hade hänt för att den kränkande situationen skulle uppkomma? De får komma på förslag på lösningar hur man kunde stoppa situationen. 
Bilderna är tagna av Elisabeth Ohlson Wallin.

Passet utformas tillsammans med klassens pedagoger för att passa gruppen. I sexan händer mycket med kropp och knopp, och det kan vara slitigt med relationerna inbördes. Man kan lägga till mer praktiska moment eller lekar och andra övningar för att stärka gruppen. 
Det här kan passa framförallt på höstterminen för att förebygga, men även användas när en klass har det jobbigt. 
Kontakta oss för bokning när det passar er.