Foto: Anna Karlsson

Dopdräkt

När en människa döps är det vanligt att använda en vit dopdräkt, som ibland kallas dopklänning, som symboliserar renhet och fest. Det går att låna dopdräkt av Svenska kyrkan Mölndal. Men du behöver inte ha en vit dopdräkt för att bli döpt.

Det finns flera olika dopdräkter som Svenska kyrkan Mölndal lånar ut om man inte har en egen dräkt. Hör av dig till expeditionen 031-761 93 00 eller
molndals.pastorat@svenskakyrkan.se  för att titta på dopdräkterna och för att boka dem.

Dopdräkt är ett plagg som bärs vid dop. Dopdräkter för spädbarn går ofta i arv i familjen. Dopdräkter är vita vilket symboliserar renhet.

Foto: Jacob Gawlitza

I den katolska medeltida kyrkans dopritual ikläddes barnet en lång vit dopskrud som en symbol för det nya livet med Kristus, efter att ha doppats i funten tre gånger. Med tiden krympte dopskruden till ”kristningaklädet”, ett symboliskt vitt tygstycke som överräcktes till barnet efter dopakten. (källa Wikipedia)

Det är inte nödvändigt att ha en dopdräkt vid dopet. Men dopdräkten kommer igen i konfirmandens vita kåpa.

Dopdräkt i bomullsbrodyr

Dopdräkt i bomullsbrodyr. Sydd av Ebba Johansson. Foto: Anna Karlsson

Dopdräkt i bomullsbrodyr med genombrutna blommor. Storlek 2-6 månader. Knappar i livet bak. Liten rund krage.

Dopdräkt i bomullsbrodyr. Sydd av Ebba Johansson.
Dopdräkt i bomullsbrodyr. Sydd av Ebba Johansson. Foto: Carina Etander Rimborg

Det finns vitt, grönt, blått eller rosa satängband att låna till.

Dopdräkt i tunt bomullstyg

Dopdräkt/klänning i tunt bomullstyg med spets och hålsöm. Sydd av Solweig Högberg, Jönköping Foto: Anna Karlsson

Dopdräkt/klänning i tunt bomullstyg med knypplad spets på krage och fåll, samt längs med dräkten. Hålsöm som dekor. Sydd av Solweig Högberg, Jönköping till dopet av Ylva Dahl 1987.

Till dräkten hör också en liten mössa med spets och hålsöm. Det finns också en liten servett och en kudde.

Närbild på dopdräkt/klänning i tunt bomullstyg med spets och hålsöm. Sydd av Solweig Högberg, Jönköping
Foto: Carina Etander Rimborg

Passar till ett barn 2-6 månader. Öppen i ryggen med knytband.

Det finns rosa och blå band.

Dopdräkt i bomull/polyester (finns två likadana)

Dopdräkt i bomull/polyester. Finns två likadana. Sydd av Margareta Widfedt Foto: Anna Karlsson

Två likadana dopdräkter. Bomull/polyester. Passar ett barn 2-8 månader. Med volang över axlarna och satängband. Knäppning bak i livet. Fodrad med innekjol.

Dopdräkt i bomull/polyester. Sydd av Margareta Widfedt Foto: Carina Etander Rimborg

Det finns vitt, grönt, blått eller rosa satängband att låna till.

Dopdräkt i slätt bomullstyg

Dopkåpa

Dopkåpa till större barn. Foto: Anna Karlsson

Dopkåpa till större barn, 5-10 år.

Det finns också konfirmandkåpor att låna om det är en tonåring/vuxen som ska döpas.

Boka dop på webben

Här kan du enkelt hitta en tid för dop i Fässberg, Kållered och Stensjön samt göra en bokningsförfrågan.

Mamma håller bebis under ett dop.

Dop

Dopet är en glädje och fest som bekräftar att vi alla ingår i ett större sammanhang och gemenskap – en församling och en världsvid kyrka som Gud har omsorg om.