En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning – ett sista farväl

Begravningsakten är en akt av kärlek och respekt för den som är död och något att hämta kraft ur för de anhöriga.

Frågor vid begravning

Ett vitt stenhjärta med texten Vi älskar dig och en ängel på knä ligger vid en grav.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Har du frågor som rör begravning är du välkommen att kontakta våra präster eller kyrkogårdsförvaltningen. Har du praktiska frågor kan du vända dit till kyrkogårdsförvaltningen som ansvarar för begravningsverksamhet i Fässberg, Kikås och Kållered. Du kan också ladda ett dokument med våra råd vid begravning (pdf).

Begravning på olika språk

Här går det att läsa hur allt kring en begravning i Sverige går till. Broshyren ”Om begravning” finns tillgänglig på olika språk och går att ladda ner.

Svenska kyrkans gemensamma webbsidor om begravning och sorg

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Fakta kring begravning i Svenska kyrkan Mölndal

Närbild på en ljusrosa ros.

Begravning på olika sätt

Det finns flera olika sätt att ha en begravning på. En begravning kan väcka många olika känslor så som saknad och ilska, och sorgen är alltid personlig.

En liten sovande ängel i porslin ligger på en gravsten.

Barnen får vara delaktiga i begravningen

Är det lämpligt att barn deltar vid en begravning? Hur anpassar man en begravning till barnets nivå? Gör gärna barnen delaktiga i ceremonin.

Begravningsplatser

Våra begravningsplatser – eller kyrkogårdar som de ofta kallas – finns i Fässberg, Kikås och Kållered. De är rofyllda platser för besök till minne av avlidna kära.

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Kontakt

Vill du boka dop, bröllop eller en lokal? Har du frågor om gudstjänster, verksamhet eller medlemskap? Söker du någon särskild? Här hittar du kontaktuppgifter till expeditionen, kyrkogårdsförvaltningen, förtroendevalda samt all personal.

Bårtäcke

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs på kistan under begravningsakten. Det går då att välja en enklare kista och mindre blommor. Endast handbuketter får läggas på bårtäcket eller vid sidan av båren. Bårtäcket bokas i samband med bokning av begravning.

Musik vid kyrkliga handlingar

Här kan du läsa Svenska kyrkan Mölndals tankar, råd och tips om musiken vid kyrkliga handlingar (dop, bröllop och begravning).

Hjälp att hantera sorg

Att förlora någon anhörig

Det är svårt att förlora en anhörig eller nära vän. Oavsett om den är ung eller äldre. Tre personer delar här med sig av sina erfarenheter.

Två flickor i en folkmassa kramar om varandra hårt.

Sorgegrupp för barn och unga

När vännerna inte förstår, kan en sorgegrupp vara till hjälp. Där träffar du andra barn eller ungdomar som har förlorat någon som stått dem nära.

Leva vidare-grupp

Varje termin erbjuder Svenska kyrkan Mölndal en Leva vidare-grupp för dig som har förlorat en närstående. Hör gärna av dig om du vill veta mer. Onsdagar kl. 10.00-11:30. Anmälan.

En man i rosa skjorta spelar tvärflöjt. En blå fågel sitter på en gren bredvid.

Sorg

När du drabbas av sorg har du möjlighet att samtal och möta andra i samma situation, där du kan dela dina upplevelser.

• Svenska kyrkan Mölndal

Församlingsexpedition och kansli

Mer om Svenska kyrkan Mölndal

Öppet och besök tider: mån-tors 09-12, 13-15 och fre 09-12.
    Besöksadress: Terrakottagatan 3B, 43142 Mölndal